De vrouwen van Spitting Image - Reisverslag uit Alma-Ata, Kazachstan van Richard Dijke - WaarBenJij.nu De vrouwen van Spitting Image - Reisverslag uit Alma-Ata, Kazachstan van Richard Dijke - WaarBenJij.nu

De vrouwen van Spitting Image

Door: Richard van Dijke

Blijf op de hoogte en volg Richard

09 Mei 2016 | Kazachstan, Alma-Ata

03-04-2016 Drie jaar verstreken sinds vertrek
21-04-2016 In totaal 60.000 km gereden

Dan verwerk je op 20 april één van de artiestennamen van Prince in je blog, en dan overlijdt op 21 april Prince. En dan was er nog iets. Ik had geschreven dat het nooit regende. Dat moet ik natuurlijk niet doen. Daar zou ik de gevolgen van ondervinden.

Het was zwaarbewolkt toen ik mijn hotel in Balkhash verliet. Ik moest nog boodschappen doen en ik was voor het eerst sinds Bolivia in een stad waar een supermarkt een onbekend verschijnsel is. Ik scharrelde alles wat ik nodig had bij elkaar bij kleine kruideniers en marktkraampjes, reed weer de leegte in en sliep weer temidden van struikjes, schorpioenen en wandelende takken. Mijn fietscomputer liet me in de steek; eerst waren er haperingen en daarna gaf het ding geen snelheid meer aan en was hij alleen nog van nut om de tijd en de temperatuur af te kunnen lezen. Met kilometerpalen en Google Maps zou ik in het vervolg mijn vorderingen bijhouden. De mensen hier waren onverminderd nieuwsgierig naar waar ik vandaan kom en ik deed mijn best dit duidelijk te maken, maar het is uiterst lastig de juiste uitspraak te pakken te krijgen. Ik had al begrepen dat 'Galandia' (Holland) uitgesproken moet worden als 'Gaalaaandja', maar denk vooral niet dat je er met de juiste uitspraak van de A's al bent. Twee mevrouwen in een winkeltje hebben tien minuten lang gedacht dat ik uit Thaailaaandja kwam, totdat het misverstand duidelijk werd toen ook een nieuwe klant wilde weten waar ik vandaan kwam. Later leerde ik dat ik het me veel makkelijker kon maken door 'Niderlandy' te gebruiken. Voor de mensen die doorvragen had ik mijn route uitgeschreven in cyrillisch schrift, en het was een nieuwe ervaring om mensen vlot mijn schrijfsels op te horen lezen terwijl ik zelf moeite had het te ontcijferen. Ik passeerde de afslag naar Alma-Ata en dat had gevolgen: de weg werd slechter en rustiger en ik zou een tijd geen huis, winkel of tankstation meer zien. De wind had me vertraagd maar ik lag inmiddels weer op schema en kon het me veroorloven om op een mooie ochtend wat langer te genieten van de rust voor ik vertrok, liggend in mijn tent waar de zon op scheen, de tentflappen open voor een koele bries, zicht op velden met klaprozen en als er geen verkeer reed alleen maar het geluid van vogels. Als ook die zich op een windstil moment niet lieten horen was het volledig stil, helemaal niets meer, behalve dan het monotone geluid van de band Tinnitus die onder mijn schedeldak met een permanente oefensessie bezig is.
Ik reed een heuvelachtig gebied in, het werd steeds groener en plots waren er ook veel kleine vliegjes, ongeveer dezelfde als in Peru, met dezelfde intentie om mijn bloed te verzamelen, maar gelukkig bleef de hinder tijdens het fietsen beperkt. Ik kwam op een kruising waar een dorpje lag en ging op zoek naar een winkel om mijn vochtvoorraad aan te vullen. Ik vond er één en trof een mevrouw achter de toonbank met een poppenachtig gezicht en een grommende stem. Ik vroeg om een fles Fanta en de mevrouw zei iets tegen een denkbeeldige persoon naast haar. Schijnbaar denkbeeldig, want plots veerde er een andere vrouw vanaf haar ligbed achter de toonbank omhoog. Er volgde een conversatie:

Verkoopster: Grrrrrr. Grommmm. Gorrrm.
Beiden: Hahahahahahaha.
Verkoopster: Gombrrr. Gorom. Gromm.
Beiden: Hahahahahahaha.

Het was alsof ik midden in een scène van Spitting Image terechtgekomen was, die Britse satirische poppenserie die ik halverwege de jaren 80 op tv volgde. De verkoopster wees naar mijn helm die ik opgehouden had en zei iets, ik meende in haar gegrom het woord 'idiot' te horen. Het was beslist aardig bedoeld. Later kwam ze naar mijn fiets kijken en bewonderde het zwaarbepakte geheel voor ik weer verder reed. De voortekenen waren er al geweest maar de klap kwam toch hard aan. Het was uit met de pret. Na 11 dagen lag de leegte achter me en reed ik weer tussen de akkers. Gelukkig waren het grote akkers en dat gaf nog een gevoel van ruimte, maar in de avond, toen ik in de bewoonde wereld strandde, werd ik hardhandig geconfronteerd met mijn nieuwe realiteit; het kostte me anderhalf uur om een geschikte kampeerplek te vinden.
Ik doorkruiste het chaotische Shu en kwam langs de afslag naar de Oezbeekse hoofdstad Tashkent. Vanaf dat punt was de weg weer onberispelijk en vloog ik in de richting van die andere grens, de Kirgizische. Eigenlijk zou ik alleen de grens over om weer recht te hebben op 15 nieuwe dagen in Kazachstan, maar een rustpauze in de Kirgizische hoofdstad Bishkek kwam me eigenlijk wel goed uit. Nog eenmaal sliep ik achter een rij bomen in een regio vol landbouw, dorpen, honden en regen en ik waande me weer in Europa. In de ochtend trok ik mijn natte schoenen aan, duwde mijn fiets door natte klei naar de weg en verheugde me op een hotelkamer. Iedere dag vanaf mijn vertrek in Balkhash had ik op zijn minst één bui gehad, aanvankelijk onschuldige spetters tot steeds serieuzere buien. Het zou alleen maar erger worden. Ik reed 10 km naar de grens, kwam nogal moeizaam Kazachstan uit en eenvoudig Kirgizië in en reed de resterende 20 km naar Bishkek.

Bishkek, die chaotische smogstad, waar je eigenlijk alleen verblijft om visa te verzamelen. Als je net het onverwacht interessante Boekarest en het wonderlijke Astana achter je hebt gelaten is deze stad nogal een tegenvaller. Ik reed door de drukke straten; links van me reed veel verkeer dat naar de kant wilde, rechts van me stond veel verkeer dat weer wilde gaan rijden. Aan alle kanten was het uitkijken niet gesneden te worden. Het hostel waar ik in 2013 verbleef en waar ik lyrisch over was geweest was nu gesloten en dat kwam mij niet slecht uit want ik wilde geen herhaling van zetten en zo kwam ik niet in de verleiding. Maar eigenlijk wilde ik niet eens meer naar een gedeelde slaapkamer, het lukt mij simpelweg niet meer om in 'dorms' te slapen en ik heb tegenwoordig meer behoefte aan privacy. Ik probeerde eerst een paar hotels maar het werd me al snel duidelijk dat mijn financiële grenzen overschreden werden. Dan toch maar weer een dorm, en ik nam mijn intrek in een hostel. Ik nam een douche en ging de stad in om geld te pinnen, wat nog best een uitdaging was, en om boodschappen te doen. Een medefietser sprak me aan, hij wilde hier een Chinees visum ophalen maar was knap radeloos want China lag ernstig dwars. Nadat ik zelf hier bot gevangen had in 2013 was ik naar Hongkong gevlogen voor een visum. De situatie was een maand later weer verbeterd, maar in maart van dit jaar waren de regels weer verscherpt. China kwam nu niet in mijn plannen voor, vooral vanwege het gedoe, dus ik kon geen andere tip geven dan naar Hongkong te vliegen. De tip die hij mij nog gaf was dat er speciale accommodatie in de stad was uitsluitend voor fietsers, opgezet door een fietsenthousiasteling. Dat hield ik in het achterhoofd. Ik bracht de verdere dag door in het hostel, in de gemeenschappelijke ruimte waar ook de familie die dit hostel runde zelf woonde. Eindeloos rekte ik de avond om maar niet in de dorm te hoeven liggen, waar ik toch alleen maar wakker zou liggen. Uiteindelijk ging ik toch. Als het nu alleen maar wat backpackers waren dan was het nog te doen, maar de lage prijzen trekken ook locals aan en niet voor het eerst in mijn slaapzaalcarrière gingen halverwege de nacht de lichten aan, sjokten er lijvige locals binnen, rommelden wat, vielen op een bed neer en ronkten en ruftten de rest van de nacht vol. Ik sliep van 4 tot 7 en werd toen wakker van de rooklucht. Het viel me op dat het eigenlijk nogal verschaalde rook was en daarna zag ik dat het raam opengezet was. Oja, zo was Bishkek, ik herinnerde het me weer. Juist op de meest frisse momenten van de dag valt op hoe smerig de lucht is.

Ik zette een streep door een meerdaags verblijf. Vermoeid en verward ontvluchtte ik Bishkek en zette weer koers naar de Kazachstaanse grens voor mijn volgende trip: via Alma-Ata naar het Altyn Emel National Park en via een andere route weer terug naar Alma-Ata en uiteindelijk weer Bishkek. Vreemd genoeg was Kazachstan binnenkomen aanzienlijk eenvoudiger dan er uit rijden, vooral omdat ik nu langs het autoloket mocht en me niet aan hoefde te sluiten bij de meute voetgangers. Het deed me goed weer terug te zijn, ook al mocht ik die avond weer vechten tegen wind en regen om mijn tent op te zetten. Die regen werd serieuzer. Aan opklaringen in de ochtend doen ze hier niet, het miezert of giet gewoon door in de ochtend. En ook al kwam de zon soms terug, toch werd dat meer en meer een incident. Soms regende het gewoon door tijdens een doorbraak van de zon. De regen in de nacht en het getik op de tent in de ochtend begonnen na enige dagen een nogal deprimerend effect te hebben. En op een inspirerende omgeving moest ik ook nog even wachten. Ik legde de drukke kilometers naar Alma-Ata af en reed 20 km door de stad. Ik zag er niet veel van op die drukke verkeersader en dat zou zo blijven want voor nu liet ik deze stad liggen; op de terugweg zou ik er langer blijven, afhankelijk van de tijd die er van mijn 15 dagen over was. Wel deed ik nu boodschappen, en terwijl ik in Astana zo overweldigd was geweest door alle nieuwe ervaringen, zo was alles hier zo ontnuchterend gewoon. Weer Bonduelle doperwten in plaats van die fantastische potten vol gekruide rauwkostvariaties. Ik reed de stad uit door het relatief nette verkeer zonder roekeloze minibusjes en daarna nog lange tijd door dorpjes. Ik was wel weer toe aan een portie leegte, ik had wel weer voldoende auto's, mensen, honden en vee gezien. Gelukkig droogden de dorpen uiteindelijk op. Op mijn route bedoel ik. Voor het overige bleef alles een natte bende. In één van de laatste dorpen merkte ik dat ik in een heel ander soort Kazachstan was terechtgekomen dan daarvoor. Ik had juist geconstateerd dat er weliswaar moskeeën stonden in dit land maar dat er nooit geluid uit kwam. Dat soort dingen moet je nooit constateren. Ik onderging de oproep voor het gebed en keek naar de groepjes mannen die in de straat gehurkt bijeenzaten, alsof ze een stamoverleg voerden, en naar de vrouwen die fruit verkochten. Aan het eind van het dorp trof ik een openbaar schijtgat, omgeven door drieënhalve muur. Bij gebruik van deze faciliteit had je door de ontbrekende halve muur zicht op het verkeer en vice versa. Er lag ook afval en ik voegde het mijne er aan toe want het dorp had geen vuilnisbak. Eerder had ik me afgevraagd waarom Sacha Baron Cohen als Borat uitgerekend zijn pijlen gericht had op Kazachstan terwijl dit land zoveel ontwikkelder leek dan vele regiogenoten, maar hier verloor die vraag voor enige tijd zijn relevantie.
Ik realiseerde me ineens, zonder enige aanleiding, dat ik misschien wel meer dan een maand geen lekke band meer had gehad. Domme realisering natuurlijk. Terwijl ik mijn band plakte, en dat ook de volgende dagen nog een paar keer mocht doen, kreeg ik toch echt zicht op een leeg, dor landschap. Ik verheugde me op de droogte, dan konden eindelijk tent, slaapzak en kleding eens goed drogen, maar toen ik in de nacht weer wakker werd van de regen op mijn tent wist ik dat ik geduld moest hebben. In de ochtend presteerde ik het om op de 100 meter van mijn slaapplaats naar de weg mijn fietscomputer te verliezen. Ik zocht en zocht maar vond niets. Het scheelde dat hij toch al niet meer werkte. Mijn vorige VDO begaf het pas na jaren, deze VDO M4WL al na 3,5 maand. Ik bereikte een uitgestrekte steppe. Denk ik. Want tot mijn afgrijzen was mijn zicht beperkt door een dikke mist. Het werd me nu te gortig. Ik reed hier door één van de droogste gebieden op aarde, de schaarse flora kon door het gebrek aan vocht niet hoger groeien dan pakweg 10 cm, volgende maand zou het zomer zijn... en ik reed hier van de regen in de mist en weer de regen in. Toen ik in de daaropvolgende nacht en ochtend weer de regen op mijn tent hoorde vallen accepteerde ik mijn lot en nam maatregelen. Laat het regenen. Schrap alle extra's. Kortste route naar Alma-Ata. Drie dagen in een hotel. Toedeledoki.
De weg verdween voor een aantal kilometers en ik maakte nu eens mee dat ik over een natte piste reed in plaats van een stoffige. Het klaarde even op en ik twijfelde of ik niet toch nog even een afslag zou nemen en 50 km naar de Chinese grens zou rijden en terug, voor de lol. Maar ik bekeek de route, zag veel dorpen langs de weg liggen en liet het idee varen. Ik keek nog eens verder op de kaart. Mongolië was zó dichtbij, relatief gezien. Kon ik er maar gewoon naartoe fietsen. Noordelijker, op de Chinees-Russische grens, ligt er hemelsbreed maar een kleine 40 km tussen Kazachstan en Mongolië. En toch zal ik zo'n 2500 km moeten vliegen, helemaal naar hoofdstad Ulaanbaatar. Want ja, China met zijn visumbeleid.... En Rusland is geen haar beter.
Na het dorp Koktal reed ik het Altyn Emel National Park in. De zon liet zich deze dag wat vaker zien en in de laaghangende avondzon reed ik door een mooi prairie-achtig heuvellandschap dat deed denken aan Patagonië. De volgende dag veranderde dit in een weids, hellend graslandschap met heuvels aan de horizon. Ik voelde me in Italië een beetje belazerd toen ik in een nationaal park gewoon boerderijen zag staan en vee zag grazen, en dat was hier niet anders. Noem het dan een nationale akker. Ik bestudeerde het gedrag van het vee. Het viel me op dat schapen gewoon altijd vreten, dat koeien ofwel vreten ofwel luieren, en dat paarden alleen maar vreselijk veel van elkaar staan te houden. Ze staan te liefkozen, te groepshuggen, te beminnen en ze eten nooit. Zelf had ik wel behoefte aan eten, maar er was geen eethuis in dit gebied en dus moest ik een dagje uit de tas eten. Ik sms-te naar huis, o.a. dat het mooi weer was. Dat was dom. Half verzopen zette ik die avond in het noodweer mijn tent op. Ook binnen kreeg ik nog een aanval te verduren, maar nu van geheel andere aard: er had gespuis intrek genomen in mijn slaapzak en ik was genoodzaakt mij in te smeren met muggenmelk om een aanval op mijn bloedvaten af te slaan.
De volgende dag stond het slot van het park op het programma: een gebergte. Ik vond de start, met boerderijen, graasgrond en blafhondjes nogal een afknapper, maar daarna werd de omgeving mooier. Ik was het klimmen echter niet meer zo gewend, het viel me zwaar, ik was humeurig en dus schoot het genieten er grotendeels bij in, maar in de middag lag het park achter me en rolde ik tientallen kilometers zonder veel inspanning door een landbouwgebied en dit maakte de teleurstelling weer een beetje goed. Toch knaagde het aan me dat ik nu, op dag 8 van mijn 15-daagse tocht, het 'hoogtepunt' achter me had liggen en nu nog een week door een saai, regenachtig gebied terug moest naar Bishkek. De dorpen en steden waren ook zo gewoon hier, ze leken in niets op die fantasievolle wereld van twee weken geleden. Maar de vrijgevigheid van de mensen was er hier ook nog; in een winkel kocht ik een fles limonade en kreeg er van de jongen achter de toonbank een plak chocolade bij. En toen ik op een ochtend een shot cafeïne nodig had kreeg ik in een eethuis bij mijn koffie een bijzonder brood aangeboden, een soort croissant in de vorm van een pizzabodem. Door de stromende regen reed ik daarna met een waterbad in beide schoenen (de tijd dat ik overschoenen probeerde ligt ver achter me, wat een wanproduct is dat) onder een grijze hemel over een goede weg in de richting van Alma-Ata. De verbeelding kwam even terug in het plaatsje Kapchagay waar vele casino's stonden met het uiterlijk van kleine kastelen en paleizen. Achter een boom langs de snelweg kampeerde ik nog één keer om daarna op een zonnige ochtend Alma-Ata in te rijden. Het werd nogal een speurtocht naar geschikte accommodatie; de situatie is hier niet anders dan in Bishkek. Ik stond op het punt om me dan toch maar één dure overnachting te veroorloven en de volgende dag weer te vertrekken, maar op de valreep werd me in een hostel één van de kamers in de kelder aangeboden die normaal alleen voor langere periodes verhuurd werden. Het was nog eens de helft goedkoper dan een bed op de slaapzaal, een kamer met twee stapelbedden voor mezelf, met wifi, stroom en wasbak. Buitenkansje.

Ik wilde Alma-Ata na die eerste dag eens nader bekijken, maar het regende. Ik had eigenlijk ook niet anders verwacht. En dus las ik, luisterde ik naar de (verrassende) ontknoping van de vaderlandse voetbalcompetitie en schreef ik. Ik had al veel nagedacht over mijn fietsend bestaan en over mijn plannen voor de toekomst en daar ging ik hier mee door. Ik had honderden euro's neergeteld om een werelddeel dat me matig beviel te ontvluchten en te vliegen naar een geliefde bestemming, en dat was zo'n 11 dagen geweldig geweest. Daarna was ik feitelijk weer in dezelfde situatie terechtgekomen als waar ik voor gevlucht was. Ik zal mijn bestemmingen nóg kritischer moeten onderzoeken, ik zal het terrein moeten verkennen met Google Earth en andere apps, ik zal meer informatie moeten inwinnen over weersomstandigheden, dit alles om nieuwe teleurstellingen te voorkomen. De koek begint een beetje op te raken en de resterende kruimels gaan onder een vergrootglas. Wat betekent dat voor deze reis? Het betekent dat het tussentijds ingeplande Tadzjikistan komt te vervallen, want de Pamir highway is me te hoog, te koud, te nat en te gravel, en voor het overige lijkt Tadzjikistan vanuit de lucht net Peru. Misschien weet u nog wat ik van Peru vond.
Vanaf 1 juni ben ik welkom in Mongolië en die tijd moet ik opvullen. Ik kan gaan fietsen in Kirgizië maar dat heb ik al eens gedaan. Ik kan geen geschikt traject meer bedenken in Kazachstan dus daar houdt het ook op. Er blijft naar mijn idee maar één optie over en dat is wachten, mijn tijd verdelen tussen het fietsadres in Bishkek en (wederom) deze kelderkamer in Alma-Ata totdat het moment daar is. Dus ga ik nog wat heen en weer fietsen. Want ik mág maar een beperkte periode in Kazachstan verblijven, en ik wíl maar een beperkte periode in Bishkek verblijven. En als het moment daar is wil ik precies weten waar ik moet zijn in Mongolië om er een mooie ervaring van te maken. Een zonnige ervaring, in isolement. In theorie moet het lukken: 1,9 inwoners per vierkante km, aanwezigheid van een woestijn... Maar ik check toch nog graag even of dat niet toevallig zo'n woestijn is waar het iedere dag regent. Zo één vol met blafhondjes. Mij verbaast niets meer.

• 12 Mei 2016 - 10:45

Corrie Beute:

Gelukkig komt na regen altijd ...... En op de15e schijnt ie speciaal voor jou

• 27 Mei 2016 - 15:13

Monica :

Eindelijk even de tijd gevonden je update te lezen ... gaat het nog een beetje? Nou ja, hoe dan ook, het is bijna juni en van blafhondjes in Mongolie hebben ik nog nooit gehoord. Wel van jaks en die schijnen in het Nederlands Bromrund genoemd te worden. Dus ik wens je sterkte.

Verslag uit: Kazachstan, Alma-Ata

Per fiets de wereld rond

Solo per fiets (deels ook te voet) de wereld bereizen: het oorspronkelijke idee was om alle continenten te bereizen van het ene naar het andere uiteinde, maar gaandeweg ontstond het plan om mij vooral te richten op de gebieden die mijn speciale interesse hebben, veelal lege gebieden. De focus van de reis lag dan ook niet zozeer op het kennismaken met andere culturen en het opdoen van sociale contacten, maar op het ondergaan van de grootsheid van de natuur, het aangaan van fysieke uitdagingen en het bestuderen van de psychologische effecten van het reizen.

(2012 Testrit Nederland (9 dgn, 1018 km))
(2012 Testrit Nederland - Spanje (37 dgn, 3511 km))

Deel 1
(2013 - 2014): Nederland – Indonesië, via Alpen, Balkan, Turkije, Georgië, Azerbeidzjan, de Kaspische Zee, Kazachstan, Oezbekistan, Kirgizië, China en Zuidoost - Azië
(365 dgn, 23001 km, €12,39 p.d.)

Deel 2
(2014): Australië: Darwin – Port Augusta en “tegen de klok in” naar Perth, afsluiting in Maleisië
(151 dgn, 11444 km, €12,10 p.d.)

Deel 3
(2015): Zuid - Amerika: Ushuaia (AR) – Atacames (EC), deels te voet (276 dgn, 13403 km, €10,23 p.d.)

Deel 4
(2016): Nederland - Japan (Europa, Kazachstan, Kirgizië, Tadzjikistan, Zuid - Korea, Japan met op de 'terugweg' Thailand en Laos) (360 dgn, 22136 km, €10,50 p.d.)

Deel 5
(2017): Nederland - Roemenië, te voet (73 dgn, 2608 km, €10,06 p.d.)

Deel 6
(2017): Noord - Europa (o.a. IJsland, Scandinavië, de Baltische staten en Polen) (130 dgn, 10832 km, €9,63 p.d.)

Deel 7
(2017 - 2018): Zuid - Amerika II (Buenos Aires (AR) - Lima (PE), intermezzo in Mexico, Cuzco (PE) - Albina (SR)) (349 dgn, 21030 km, €12,84 p.d.)

Deel 8
(2018 - 2019): Marokko (Nice (FR) - Dakhla (EH) - Nador (MA)) (104 dgn, 7484 km, €8,63 p.d.)

Deel 9
(2019 - 2020): Afrika (Namibië, Zambia, Tanzania, Malawi, Mozambique, Zimbabwe, Botswana, Zuid - Afrika en opnieuw Namibië) (283 dgn, 17939 km, €11,81 p.d.)

Deel 10
(2020): West - Europa (233 dgn, 11594 km, €11,57 p.d.)

Totaal aantal reisdagen: 2371
Totaal aantal kms: 146.001
Totaal aantal fietsuren: 11651
Totaal aantal nachten wildkamperen: 1198
Totaal aantal overnachtingen in een tent: 1554
Totaal aantal hotels: 342

(Laatste update: 04/10/2020)
_________________

Landen, van meest naar minst favoriet:

1. Argentinië
Als je van fietsen in eindeloze leegtes en prachtige berggebieden houdt en tegen een windvlaag kunt dan is Argentinië wat mij betreft 's werelds beste optie om maandenlang te kunnen genieten van isolement en omgeving.

2. Australië
Wat een strijd was het, tegen vliegen, wind, hitte en immer hellende wegen. Fietsen in de outback doe je niet voor je lol. Maar fietsen hoeft niet altijd leuk te zijn, soms is het de uitdaging die telt. Wat resteert is de herinnering aan dat heroïsche gevecht in die fantastische bak ellende. Mag ik terug?

3. Kazachstan
Aan het steppeavontuur uit 2013 voegde ik drie ervaringen toe: een mooie tocht van Astana naar Bishkek door opnieuw een (grotendeels) leeg stuk Kazachstan, een verregende tocht door een net even te bevolkt hoekje van het land en een aangenaam verblijf van in totaal 12 dagen in Alma - Ata. Kazachstan is voor mij nu niet meer dat onbewoonde land, maar blijft desondanks een van mijn favoriete leegtes.

4. IJsland
Wow, is dit nog dezelfde planeet? Ik zag de meest wonderlijke landschappen en natuurverschijnselen en genoot van het isolement bij het doorkruisen van het eiland. Trotseer wind, kou, regen en vliegen en je wordt rijkelijk beloond.

5. Japan
Drie maanden lang leefde ik buiten, op een weinig gevarieerd dieet, want ik kon er haast niets betalen. Maar dat gaf niet, want Japan staat vol parken met sanitaire voorzieningen en stroom en je mag daar gewoon kamperen. En ook op het strand. Met name de westkust van hoofdeiland Honshu was mooi, van geïsoleerde strandjes tussen zwart gesteente tot kilometerslange zandleegtes met windmolens. Japan is een beschaafd en schoon land dat negativiteit volledig weggeplamuurd heeft. Maar het is ook een verrekt nat land, met al die regen. Of ben ik nu te negatief?

6. Chili
Chili bleek vooral een druilerig land te zijn, maar het heeft een belangrijke troef: de Atacama - woestijn. En dat is de droogste woestijn op aarde, met een gematigde temperatuur; ideaal voor prachtige fietstochten.

7. Namibië
De droge kustregio is fascinerend, met zijn zand - en steenvlaktes en duinen. Andere smaken: rijden tussen de omheiningen van boerenbedrijven, of langs bush met hutten, vee en mensen. Het land heeft ruimte en een uitgebreide infrastructuur, goed voor maandenlang fietsen, en volop voorzieningen zoals supermarkten en campings. Aantrekkelijk fietsland.

8. Kirgizië
Het land van de bergweiden, de valken, de paarden en de yurts. Maar nu ik ook in het zuiden van het land ben geweest, weet ik dat het ook het land is van landbouwgronden, kuddes op de weg en stront, veel stront. Desondanks een zeer interessant fietsland.

9. Tadzjikistan
Komend vanuit Kirgizië was het eerste deel van de Pamir Highway een fantastische ervaring. Highway dient hier niet vertaald te worden met snelweg maar met hoge weg: de hoogste pas lag op 4655m. Nog nooit fietste ik in zo’n hooggelegen woestijn. Toen de daling inzette ging de spanning er wat vanaf en uiteindelijk werd de omgeving alledaags: landbouw, vee, huisjes. Toch werd deze tocht één van de hoogtepunten uit mijn fietsleven.

10. China
Wonderlijk vreemde wereld, totaal verschillend van welk land dan ook. Lelijkheid, lawaai en slechte wegen, maar de mensen, de hooglanden, het eten, de fysieke uitdagingen en de bijzondere ervaringen maken dit alles meer dan goed.

11. Thailand
Spannende badplaatsen, snelle wegen, fraaie tempels en beelden, uitstekende voorzieningen. Thailand heeft het.

12. Maleisië
Mooie spots, goede wegen en voorzieningen, en een aangenaam verblijf in Melaka.

13. Oezbekistan
Warme herinneringen aan hete dagen in het isolement van de steppe. Aan oriëntaalse verblijven met 's werelds meest fantastische ontbijtbuffetten. En aan mijn kortstondige vriendschap met de kinderen van Üchqorgon. Maar ik draaide volledig door in de bewoonde gebieden. Het joelen, het fluiten, het toeteren, fietsende jongens die me opwachtten en traag voor mijn wielen gingen rijden; het maakte me woest. Ik heb kennisgemaakt met de allerzwartste kant van mezelf.

14. Bolivia
Het was een mooie wereld, die Boliviaanse hoogvlakte. Nooit gedacht dat ik me zou begeven in een gebied waar het uiteindelijk - 18 graden zou worden en dat ik daar nog knap probleemloos doorheen zou reizen. Maar halverwege, toen ik van Sucre via Cochabamba naar la Paz reed, werd de wereld om me heen alledaags en zag ik vooral landbouwgebieden.

15. Guyana
Land bij uitstek voor de avonturier. Tussen Lethem en Linden (evenals de overige plaatsen in Guyana tjokvol koloniale historie) liggen honderden kilometers praktisch onbewoond regenwoud met ongeasfalteerde wegen. En met fraaie lodges. Je waant je in het hart van Afrika. De kustroute kan wat claustrofobisch aandoen, iedere 500m rijd je een nieuw dorp binnen.
16. Brazilië
Dit land verraste me, door de variatie in het landschap, zelfs als het om landbouw ging, door het goede ontbijt, door het avontuur op ongeasfalteerde trajecten in de Amazone en in nationale parken. Minpunt: in het droge seizoen wordt veel droge vegetatie verbrand en dat heeft gevolgen voor de luchtkwaliteit.

17. Zuid - Afrika
In een vrij lege uithoek van Zuid - Afrika fietste ik door prachtige landschappen en keek ik 's avonds vaak naar een schitterende hemel. Maar wat staan er extreem veel hekken in dit land!

18. Marokko / Westelijke Sahara
Zeer gevarieerd land, waarin ik vooral woestijn en bergen opzocht. Vriendelijke, behulpzame bevolking. Fraaie architectuur, mystiek en sterrenpracht. Maar... Marokko is een politiestaat en dat kan beklemmende vormen aannemen. Grand frère te regarde. En dat kost Marokko strafpunten.

19. Georgië
Bijzonder mooie trajecten, en bijzonder leuke verblijven in hostels.

20. Vietnam
De vlakke kustroute na die slopende bergen in Noord - Laos, het spontane volk, het Phong Nha Ke Bang National Park en het Easy Tiger hostel, een week in Hoi An... Onverwacht aangenaam land.

21. Laos
Zware trajecten, slechte voorzieningen, uitputting. En bier in Luang Prabang en Vientiane. Dat was tijdens mijn eerste verblijf, in het noorden van Laos. Mijn tweede tocht voerde door de Middeleeuwen in het hart van Laos. Kraampjes, bewoning langs de weg, veel kinderen, vuurtjes. Alleraardigst. Voor een paar weken.

22. Spanje
Mijn eerste grote uitdaging, dwars door het hart van dit land. Bergen, kaal gesteente, meren, uitgestorven dorpjes en een mooi nationaal park. Ook mijn tweede tocht langs de oostkust beviel goed, ondanks de sinaasappelvelden was er genoeg ruimte voor avontuur, m.n. het kamperen bij allerlei soorten ruïnes. Op de derde tocht kriskras door het binnenland had ik gemengde ervaringen: in het zuiden vooral landbouw, in het noorden veel variatie in het landschap.

23. Nederland
Zeer uitgebreid fietsnetwerk en opvallend veel natuur voor zo’n bevolkt land, al zijn provincies als Drenthe, Overijssel en Noord - Brabant geschikter om te fietsen en wildkamperen dan de Randstad.

24. Zuid - Korea
Tot in de puntjes verzorgd land met uitstekende fietsvoorzieningen, en ook nog eens erg aardige mensen. Of: rijstveld met tamme kust, vol werkende en recreërende mensen. Ondanks de zomerse hitte was dit een comfortabel land, maar spanning moet je elders zoeken.

25. Peru
Mijn eerste tocht door Peru die vooral door de Andes liep was een serieuze tegenvaller. Het Andesgebergte bleek ontbost, overbevolkt en beklemmend te zijn; misschien dat slechts 5% van de route door mooie canyons en over lege hoogvlaktes voerde, verder reed ik vooral langs akkers, honden en mensen. Hoe langer ik er fietste, hoe meer Peru een nachtmerrie werd, mede door het zware terrein en de dreiging van beroving. Mijn tweede tocht door de woestijn aan de kust was een geweldige ervaring: een desolate omgeving die tot de verbeelding sprak, goede voorzieningen onderweg en een prettige sfeer. Gemengde gevoelens dus bij dit land.

26. Zweden
Pretentieloos; eindeloze bossen bomvol muggen. En laat ik nou net houden van schier eindeloze stukken natuur met een uitdaginkje.

27. Duitsland
Mijn waardering voor dit land is gegroeid in de loop der jaren. Ik voel me er prettig, de mensen zijn aardig, de voorzieningen zijn goed, er is veel ruimte en veel bos langs de weg om te kamperen.

28. Mexico
Goede voorzieningen op het vasteland, maar de omgeving inspireerde me niet. Bovendien kreeg ik het aan de stok met de luchtvervuiling. Dat was allemaal anders op het prachtige schiereiland Baja California met zijn woestijnen en cactussen. Toch krijgt Mexico net als Cambodja strafpunten vanwege de veiligheidsproblemen waarmee het te kampen heeft.

29. Botswana
Genoeg leegte voor lange ritten in isolement. Zand, struiken en veepoep; met meer variatie in het landschap had dit land hoger geëindigd. Ook nét even te bewoond en teveel prikkeldraad om relaxed te kunnen kamperen.

30. Turkije
Tien meter omhoog, en weer omlaag, omhoog, omlaag, met links en rechts landbouwgrond. Geregeld saai, daar in centraal Turkije. Ik had mijn eerste dip. Maar er waren ook fantastische snelle stukken langs de Zwarte Zee, schitterende berggebieden en vriendelijke mensen.

31. Indonesië
Indonesië pakt je bij je lurven en blijft je door elkaar schudden. Lachend blijft het land prikken met een wijsvinger in je borst: ‘Hello, misteeeeeeeer!’. Na een paar weken dacht ik: ‘Hou daarmee op’. Maar dat kon ik vergeten. Het land dreef me tot op de rand van de waanzin, met name op Java. Maar Indonesië was ook het land waar ik rondfietste alsof ik een popster was, zo vaak wilde de jeugd met mij op de foto. De voorzieningen onderweg waren nergens ter wereld zo goed als hier en ook was er geregeld korting op chique hotelkamers, met een ontbijtbuffet in de ochtend. En op Bali had ik een leuke week in Ubud én in Kuta, tussen de backpackers. Ik kreeg het niet cadeau maar wat resteert is een waardevolle herinnering.

32. Azerbeidzjan
De echte waardering voor dit land kwam pas na een half jaar. De stijgende temperatuur, die lange hete weg naar Baku met links en rechts prairies en spoorlijnen, het verlangen naar de uitdaging in Kazachstan, het verblijf in Baku, wachtend op het moment dat ik de Kaspische Zee kon oversteken. Het drukt de herinnering aan al die aandachttrekkende wegarbeiders naar de achtergrond. Ik denk er met genoegen aan terug.

33. Oostenrijk
Altijd mooi. Maar beide keren dat ik er was, in april en juli, waren zonnige dagen uitzonderingen en regen de norm.

34. Bulgarije
Het was een beetje alsof ik weer in Kazachstan reed. Cyrillisch alfabet, monumenten, pleinen en Sovjetkunst. En: echte natuur. Dat had ik, komend uit olijfgaard Griekenland, gemist.

35. Zwitserland
Mooi, verzorgd land. Wel wat aan de krappe kant, de Zwitserse leefwereld bevindt zich altijd tussen twee bergwanden.

36. Zimbabwe
Prima verblijf in Harare en Bulawayo, ruimte voor rust en cultuur. Soms mooie natuur, met grote stenen in het landschap. Financieel is dit land een uitdaging, met zijn gebrek aan contant geld. Gastvrije mensen, maar ook veel gestaar.

37. Suriname
Tropisch land vol fascinerende herinneringen aan Nederland en ook veel gesprekken met leuke mensen, in het Nederlands. Een serieus probleem echter zijn de vele branden die er woeden, met een desastreuze invloed op de luchtkwaliteit en de leefbaarheid.

38. Zambia
Vier weken fietste ik door dit land, maar heb ik het ook gezien? Mijn zicht werd namelijk nogal beperkt door struiken en bomen langs de weg. Wat wel indruk maakte waren de Victoria Falls, de gastvrijheid van de mensen en de sfeervolle lodges.

39. Kroatië
Schitterende afdaling naar de kust, mooi zicht op de vele eilanden. Leuke avond op een camping in wording, aan een meer. Maar ook veel regen.

40. Montenegro
Lang was ik er niet, maar toch maakte dit bergstaatje indruk. De omgeving maar ook de mensen. Gratis op de camping, aangeboden fruit. Leuk.

41. Noorwegen
De laaggelegen delen van Noorwegen konden me niet zo bekoren omdat Noren overal in de natuur lukraak hun tweede huis neerzetten; ik kreeg het idee dat ik door een eindeloos bungalowpark reed. Maar ik reed ook over hoogvlaktes met resten sneeuw en keek er mijn ogen uit.

42. Slovenië
Imponerende entree in een nationaal park, komend vanuit een hoekje van Italië. Leuke nacht op een camping. Eerste hostel in Ljubljana, veel contact met medereizigers.

43. Cambodja
Mooie ervaringen, met name de overnachtingen bij NGO’s en in een bamboehut. Maar wel steeds die donkere wolk van dreigende onveiligheid.

44. Frankrijk
Lange aaneenschakeling van rotondes. Maar toch ook mooie natuur, stille dorpen en stijlvolle vrouwen.

45. Denemarken
Alleraardigste gratis kampeerstekken met eenvoudige voorzieningen. Verder vlak, winderig en met een tamelijk bewoonde kuststrook (veel woningen in de duinen).

46. België
Wat België zo interessant maakte voor mij was de mogelijkheid om lange stukken rechtuit te fietsen, hetzij op of langs provinciale wegen, hetzij langs kanalen (jaagpaden). Wildkamperen is er ook vrij goed te doen.

47. Portugal
Interessant waren de kust en het Parque Natural da Serra da Estrela. Verder is Portugal toch vooral een verzameling valleitjes vol honden.

48. Tsjechië
Praag blijft een mooie stad. Verder had ik vooral te maken met een glooiend landschap met geregeld bos en soms een dorp. Prima land om doorheen te trekken, maar niet speciaal.

49. Slowakije
Glooiend landschap met geregeld bos en soms een dorp. Prima land om doorheen te trekken, maar niet speciaal.

50. Polen
Landbouw, bossen waarin het goed kamperen is, en de voorzieningen zijn in orde. Wel veel glas op de weg en dronkenschap.

51. Hongarije
De tocht door een waterrijk natuurgebied bleef hangen, evenals de liederlijke bevolking bij mijn entree in het land. Prima land om doorheen te trekken, maar niet speciaal.

52. Italië
Tuinbouwgebied met honden.

53. Griekenland
Olijfgaard met honden.

54. Mozambique
Doodzonde. Dit had één van de mooiste fietslanden op aarde kunnen zijn. Een Australië zonder overdreven veel vliegen of hitte. Maar Mozabikanen steken graag hun natuur in brand. Dat is hun goed recht, het is hun land. Maar ik hoef die zwartgeblakerde aarde niet te zien. Doei.

55. Malawi
De soms prachtige lodges aan Lake Malawi redden de eer van dit land. Want de routes zijn saai, de lucht is ongezond, het is er druk en nergens kwam ik kinderen tegen die vervelender waren dan in dit armoedige land.

56. Tanzania
Veel accommodatie, vaak in orde. Zeer goedkoop land ook. Vleugje avontuur in bossen vol tseetseevliegen. Wel een land waar bijna niets te krijgen is, waar smakeloos eten geserveerd wordt, waar overal land in brand staat en slechte muziek klinkt en waar ik nergens een oord aantrof met een beetje sfeer. Tanzania is armoedig en zonder enige franje.

57. Ecuador
Enorm gevarieerd land: jungle, duinen, bergen, polders, plantages. Toch slaat de meter door naar de verkeerde kant. Eigenlijk is het gewoon een druk, lawaaiig en onveilig ontwikkelingsland.

58. Finland
In potentie een interessant land met veel bossen en meren. Maarja, het regent er permanent. Mijn tocht veranderde in een vluchtpoging.

59. Roemenië
Mijn verblijf in Boekarest was geweldig en ook andere steden waren aangenaam om te vertoeven. Maar wat ben ik geschrokken van het platteland. Het staren, het bedelen, de valse honden, in een decor met paardenkarren en lijkstoeten. Was dit Europa anno 2017? Of had dit land eigenlijk tussen Armenië en Azerbeidzjan moeten liggen? Er waren ook mooie ervaringen met behulpzame en vrijgevige mensen, maar het beeld van een sterk achtergebleven land bleef hangen.

60. Albanië
Sterk vervuild, achtergebleven, Kaukasus - achtig landje in een anoniem hoekje van Europa. Curieuze nachten op een Nederlandse camping, met een ‘huurmoordenaar’ en ‘maffiabaas’ in een hostel en in mijn tent voor het hotel van een innemend pisventje. Toch een beetje een domper, dit land.

In Bosnië, Hongkong, Singapore, Luxemburg, Monaco, Estland, Letland, Litouwen, Andorra en Liechtenstein fietste ik te kort om een oordeel te kunnen geven.

Grootste dagafstand

07 El Pla de Sant Tirs (ES) - Vaychis (FR) - 08/07/2020 2012m 0
8 La Poma - Abra del Acay (+13) (AR) - 14/01/2018 1980m
09 Yuanyang (+15km) - Luchun (+5km) (CN) - 16/10/2013 1905m
10 Los Molinos - Navalmoral de la Sierra (ES) - 05/03/2020 1874m

Langste fiets - /loopdag (excl. pauzes)
01 Haccourt (BE) - Hellevoetsluis (NL) - 31/07/2020 15:02:00

03 Abra Pirhuayani (PE) - 15/07/2018 4725m
04 Abra Yanashalla (PE) - 04/09/2015 4720m
05 Ak - Baital pas (TJ) - 17/06/2016 4655m

Langste verblijf land
01 Argentinië - 149 dagen (5x bezocht)
02 Portugal - 127 dagen (2x bezocht)
03 Australië - 123 dagen (1x bezocht)
04 Peru - 115 dagen (3x bezocht)
05 Chili - 112 dagen (4x bezocht)

Langste verblijf stad
01 Nabainhos (PT) - 92 dagen (1x bezocht)
02 Boekarest (RO) - 16 dagen (2x bezocht)
02 Upington (ZA) - 16 dagen (2x bezocht)
04 Bishkek (KG) - 15 dagen (5x bezocht)
05 Paramaribo (SR) - 14 dagen (3x bezocht)

Langste onafgebroken reeks fiets-/loopdagen (halve dag: 1,75 - 5,25 uur, hele dag: 5,25 uur of meer)

01 Málaga (ES) - Douro (PT) - 2020 32,5d (3290 km)
02 Fukuoka (JP) - Miyako ( - 42km) (JP) - 2016 30d (2538 km)
03 Hellevoetsluis (NL) - Praag (CZ) - 2017 26,5d (1033 km, te voet)
04 Trelew (AR) - San Rafael (AR) - 2017 25d (2265 km)
05 Nabainhos (PT) - Feldkirch (AT) - 2020 23d (2622 km)
06 Mazatlan (MX) - Mexicali (MX) - 2018 21,5d (1933 km)
07 Sorgues (FR) - Manfredonia (IT) - 2016 20,5d (1757 km)
08 Roda de Bera (ES) - Bouarfa (MA) - 2018 20,5d (1696 km)
09 Manaus (BR) - Georgetown (GY) - 2018 20,5d (1597 km)
10 Bouarfa (MA) - Dakhla (EH) - 2018/2019 19,5d (2257 km)

Langste onafgebroken reeks wildkampeernachten (kamperen op niet-toegewezen plekken en zonder gebruikmaking van douche of elektriciteit)
01 Castro Verde (PT) - Douro (PT) - ‐ - 2020 27x

08 Aus (NA) - Opuwo (NA) - 2019 36x
09 Windhoek (NA) - Monze (ZM) - 2019 35x
10 Nabainhos (PT) - Hellevoetsluis (NL) - 2020 35x

Langste onafgebroken reeks dagafstanden >= 100 km
01 Vilariça (PT) - Feldkirch (AT) - 2020 18x (2164 km)
02 Warschau (PL) - Hellevoetsluis (NL) - 2017 11x (1442 km)
03 Hellevoetsluis (NL) - Sorde de l'Abbaye (FR) - 2012 10x (1465 km)
04 Hellevoetsluis (NL) - Nørre Rubjerg (+2km) (DK) - 2017 10x (1243 km)
05 Tumpen (AT) - Hellevoetsluis (NL) - 2020 9x (1165 km)
06 Bouanane ( - 40) (MA) - Assa ( - 17) (MA) - 2018/2019 9x (1010 km)
07 Faset ( - 33km) (NO) - Jokkmokk ( - 15km) (SE) - 2017 8x (984 km)
08 B'xiang (+70km) (CN) - Yuanyang (+15km) (CN) - 2013 8x (970 km)
09 Kununurra (+90km) (AU) - Broome ( - 20) (AU) - 2014 8x (931 km)
10 Kulgara (+85km) (AU) - Afsl. B55 Wilmington (AU) - 2014 7x (895 km)