Een vroeg zomerschrijfsel over hagel en sneeuw - Reisverslag uit Akureyri, IJsland van Richard Dijke - WaarBenJij.nu Een vroeg zomerschrijfsel over hagel en sneeuw - Reisverslag uit Akureyri, IJsland van Richard Dijke - WaarBenJij.nu

Een vroeg zomerschrijfsel over hagel en sneeuw

Door: Richard van Dijke

Blijf op de hoogte en volg Richard

21 Juni 2017 | IJsland, Akureyri


De dieren begonnen een wat vreemder uiterlijk te krijgen. De lammeren waren niet meer de dartele wezentjes van voorheen, ze oogden vadsig. Hun moeders waren inmiddels geschoren, maar niet helemaal. De wol rond hun achterwerk hadden ze behouden, waardoor ze in een vuilwitte tutu leken rond te lopen. Ik zag ook ganzen met het lichaam van een zwaan. Misschien waren het transganzen. Maar langzaam werd de omgeving leger. De wind werd gemeen koud, maar in het noorden van IJsland waaien dan ook poolwinden. De kou had gevolgen voor de neerslag; voor het eerst kreeg ik met hagel te maken. Ik keek naar een informatiebord, er stonden foto's op van een besneeuwde wereld. Ik zag bordjes staan bij afslagen met waarschuwingen over mogelijk onbegaanbare wegen door sneeuwval. Ondanks de kou deed het onwerkelijk aan, het was immers juni. Ik besloot om eens zo'n afslag te nemen, ik wilde wel eens meer zien dan route 1.

En dus reed ik het binnenland in, al vroeg ik me af of dit geen buitenland was want ik reed niet naar het hart van IJsland maar in de richting van de kust. Ik kreeg te maken met tegenwind en gravel, maar de beloning was groot want de omgeving was heel bijzonder. Ik reed een wereld in waarin niets groeide, er lag alleen maar steen. Het leek de beste benadering van fietsen op de maan, maar dan zonder kraters. Er was een zijweggetje naar iets dat Detifoss heette. Bij die naam verwachtte ik een stukje mondhygiëne, maar mijn route voerde langs een kloof met rivier en het bleek hier te gaan om een waterval in de loop van de rivier. Een stuk verderop vond ik wat duinen met zowaar weer wat begroeiing en dus hoefde ik die avond mijn tent niet op te zetten in het stenen puin. Die nacht hoorde ik rare geluiden, alsof er stukken zeil over mijn tent getrokken werden. In de ochtend zag ik wat er gaande was. Het waren lagen sneeuw die te zwaar werden en van de tent af schoven. De buitenwereld was wit. Het onwerkelijke idee was werkelijkheid geworden. Ik controleerde of de weg nog begaanbaar was, en inderdaad, het gravelpad was vrij van sneeuw. Het sneeuwde nog steeds en de wind kwam uit de richting waar ik naartoe moest. Ik twijfelde of ik wel moest gaan fietsen, maar ten eerste was mijn meest recente stop nog maar kort geleden en ten tweede was het maar sneeuw, geen regen. Daar dacht ik even later anders over, toen diezelfde sneeuw in mijn gezicht striemde en meer een mengsel leek tussen sneeuw en hagel. De Wegenwacht bood me een lift aan maar ik bedankte. Toch vroeg ik me iets later af waar ik mee bezig was in deze sneeuwstorm. Ik reed parallel aan een kloof die ik niet kon zien, ik kon sowieso niet veel zien, en na zo'n 30 km zou ik over een brug naar de overkant rijden en daar parallel aan de kloof weer terugrijden naar de hoofdweg. Nuttig. Waarom was ik niet direct teruggereden vanochtend, gezien het weer? Ik reed door maar besloot later alsnog terug te keren. En toen stopte het met sneeuwen. En dus reed ik alsnog door. Aan de andere zijde van de kloof reed ik door een heidegebied. Dat kon ik zien want het had hier helemaal niet gesneeuwd. Toch kwam daar abrupt verandering in en terwijl heide weer langzaam plaats maakte voor steen, vocht ik me opnieuw door sneeuw en gravel heen. Er was een afgravingsgebied en nadat ik het afgekeurd had als overnachtingsplaats maakte ik er nog wel een serie foto's, want de sneeuw op de bergen gruis gaf de omgeving een illusie van een zwart-wit pentekening (zie foto). Toen ik uiteindelijk wel een geschikte slaapplaats vond had ik een uur nodig om weer op temperatuur te komen. In de nacht kreeg ik last van mijn tenen. Ik wist dat mijn voeten de hele dag onderkoeld waren geweest maar ik had gedacht dat dat geen kwaad kon zolang ze niet bevroren. Toch waren mijn tenen gezwollen en deden ze eerst pijn, en later jeukten ze. Op het moment van schrijven zijn ze nog steeds niet helemaal de oude. In de ochtend zag ik weer sneeuw bij de kieren van de buitentent, maar het was sneeuw die in de nacht van de tent was gegleden. Het was de enige sneeuw in de omgeving, de rest van de wereld zag er weer leefbaar uit. Ik reed terug naar route 1 en zou me voortaan twee keer bedenken voor een omweg als deze.

Na een aantal kilometers rook ik zwavel en een uur later zag ik waarom. Er waren bussen op een parkeerplaats en ik zag stoom spuiten en ik wist voldoende; hier waren oprispingen van Moeder Aarde te aanschouwen. Ik reed er naartoe. Naast permanente stoomfonteinen waren er borrelende blubberputten en -kraters, stroompjes grijze brij en verkleurde grond in een woestijnachtige setting. Het was heel bijzonder om een poosje in deze wonderlijke omgeving rond te struinen. Na een zwaar klimmetje en een eenvoudige daling kwam ik aan in Reykjahlid. Ik was wel weer toe aan het aanvullen van mijn voorraad voedsel, maar hier was geen Bonus discountsupermarkt, alleen een standaardsupermarkt. Ik schrok van de prijzen, vond dat ik nog niet wanhopig genoeg was en hoopte het uit te zingen met wat ik nog had. Ik vervolgde de tocht langs een lichtblauw meer waaruit stoom kwam en besloot het Myvatn-meer rond te rijden voor een bijzondere attractie. Eind jaren 90 was ik fan van de Noorse band Dimmu Borgir ('duister kasteel/stad') en bij dit meer lag Dimmuborgir, een gebied met lavaformaties. Het was een wandelgebied met vele routes en ik pikte twee korte routes uit om de wonderlijke steenformaties te aanschouwen. Verderop langs het meer werd de scheiding water/land diffuus en liep de weg tussen vele watertjes en eilandjes door. Daarna was het gedaan met de pret en volgde er schapenland. En niet zo zuinig ook. Uren zocht ik naar een geschikte kampeerstek maar ik reed door een eindeloze corridor van prikkeldraad. Bovendien had ik nogal hinder van campings. Vooraf was ik blij geweest te vernemen dat er vele campings waren in IJsland, zo kon ik op een betaalbare manier aan een douche en wifi komen, zo eens in de week, maar inmiddels was mijn enthousiasme gezakt. Het is namelijk verboden wild te kamperen in de buurt van een camping, maar er zijn er nogal veel, ik schat dat er gemiddeld iedere 15 km wel een op de route ligt, en veelal hebben ze weinig meer te bieden dan oppervlakte en een toilet. Wel kosten ze meestal rond een tientje per nacht en zijn ze vrij populair; je luistert de hele avond naar dichtslaande autodeuren. Omdat ik 6 van de 7 nachten per week liever gratis in de stille natuur lig mijd ik de campings, maar moet vaak mijn tocht zodanig uitkienen dat ik tussen twee campings in lig omdat ik anders mogelijk in overtreding ben. Deze avond was ik vooral bezig voor de ene camping te vluchten terwijl de volgende zich al weer aandiende. Ik moest tot 23.30 doorrijden voor ik iets vond, al wist ik niet of ik met 5 km ver genoeg van de laatste camping verwijderd lag, maar ik was moe. Wel sliep ik uitstekend, met het geluid van een beekje in plaats van autodeuren. Al dat gefiets leidde ertoe dat ik vroeger dan verwacht bij de Bonus in Akureyri aankwam en de tassen weer vol kon laden. Ik schrok toen ik zag hoe dicht ik al weer bij Reykjavik was, nog maar 385 km, en ik had nog 20 dagen. Ik had omwegen nodig, maar iedere afslag leek een saai schapenland in te lopen. Het werd droger en warmer. Op een mooie, zonnige avond zette ik mijn tent op maar kon de zon niet onder zien gaan aan de horizon vanwege de heuvels om me heen. Wel zag ik om één uur de lichte bewolking boven de horizon rood kleuren. Mogelijk zou de zon in een uurtje, misschien twee, weer terug zijn maar ik ging slapen. Het goede weer had de volgende dag ook nadelen. Ik kreeg nu ook tijdens het rijden te maken met vliegen en moest met een vliegennet gaan rijden. In no time keek ik tegen 20 vliegen aan. Na enige tijd was er een afslag en ik zag op de kaart dat de weg door het hart van IJsland zou leiden, helemaal naar de zuidkust. Het werd tijd om de route eens flink om te gooien nu ik zo snel op mijn startpunt afkoerste.

Ik sloeg het pad in en na enkele kilometers was er een veerooster. Einde vee, einde boerderijen, einde verkeer en het begin van leegte, gravel en meren. Dat beviel me goed. De aard van de gravelweg veranderde snel van een harde zandweg met incidentele kiezels tot iets dat meer de kant opging van een bad met kiezels en zand. De begroeiing om me heen verdween en maakte ook plaats voor zand en steen. Ik had mooi weer maar wel een forse wind in de rug die steeds mijn stuurtas openwaaide, waardoor ik die met touw dicht moest binden. Voor gemotoriseerde voertuigen is het verboden de weg te verlaten, omdat het in IJsland meer dan 100 jaar kan duren voordat de sporen uitgewist zijn. In dit gesteente zouden ook fietssporen tamelijk onuitwisbaar zijn dus sjouwde ik die avond mijn spullen in drie delen over 300 meter naar een plek die wat beschutting bood tegen de sterke wind. Ondertussen genoot ik van het fantastische panorama van steen, met bergen op de achtergrond, met die ene gravelstreep door dat uitgestrekte land. Het minieme verkeersstroompje was opgedroogd, ik had dit hele land voor mezelf.

Na nog een dag in wonderland hield het gravel op, zag ik weer groene velden verschijnen en paarse lupines aan de kant. In de ochtendpauze had ik 50 tot 100 vliegen om me heen en die zouden een plaag blijven. Ik bereikte twee uur later Geysir en zag veel mensen en een wolk stoom die woest uit de aarde gestoten werd. Ik had af kunnen stappen en het terrein op kunnen lopen waar ik van afstand weer van alles zag borrelen, maar besloot door te rijden. Ik was aan een lunchpauze toe maar kon onmogelijk gaan eten met al die vliegen om me heen, en van die horde mensen werd ik ook niet vrolijker. De blubber had ik al gezien en om nou bij zo'n krater te gaan staan wachten op de volgende stoomstoot... Ik was er simpelweg niet voor in de stemming. Bijna was ik tot aan Selfoss in het zuiden gereden waar ik eerder al doorheen reed. Ik was aan een camping toe en had deze grotere plaats op het oog, maar bij nader inzien kreeg ik, turend op de elektronische kaart, het idee dat de lokale camping niet veel voorstelde, en dus verlegde ik de koers naar Borgarnes in het westen van IJsland, opnieuw via een route door het binnenland. Niet naar Selfoss betekende ook niet naar de supermarkt en ik was blij dat ik in Akureyri zo absurd veel had ingeslagen.
Midden in de nacht werd ik wakker en ik ging eens mijn tent uit om om me heen te kijken. Het was licht, maar het was een vreemd soort licht. Het was alsof er een grijs filter over de wereld lag. Het was niet de grijze bewolking die het 'm deed, het was geen mist en het was te licht om nog schemering te heten. Het was de wereld door een grijze bril. Het was een bijzondere gewaarwording.

Er lag een nationaal park op mijn route en daar was een camping. Het zag er acceptabel uit en ik kreeg veel zin in koffie. Een bordje zei me dat er zuinig ongesprongen moest worden met warm water, er was iedere dag maar een beperkte hoeveelheid beschikbaar. Ik ging eens kijken bij de toeristenservice. Er was een rij. Een jongen achter de balie deed een paar toeristen voor hoe je een moeilijke IJslandse naam uitspreekt. Ik kreeg zin om het woord 'herfstschrijfsel' te noteren en hem te vragen: 'En hoe spreek je dit uit?'. In plaats daarvan vroeg ik hem, toen ik aan de beurt was, of er wifi was. De overheid stond dat niet toe in nationale parken, zoiets zei hij. Daar kon ik wel begrip voor opbrengen. Maar ik kon er ook begrip voor opbrengen dat mensen na pakweg tien dagen fietsen bij hun bak koffie het nieuws willen lezen en een warme douche willen hebben en dus reed ik weer verder. Maar niet voordat een Duitse man vol bewondering foto's van me gemaakt had. En een sportief geklede mevrouw die in flinke tred terugkeerde in de richting van de camping zei: 'You're amazing!'. Nou, dankuwel. Ik reed nog steeds met een vliegennet op dus ik was wel enigszins een curiosum. Voor sommige vliegen heb ik overigens net zoveel respect als bepaalde toeristen voor mij, en dat is voor de vliegen die 's ochtends in mijn tent achterblijven en mij 's avonds bij het opzetten en betreden van de tent weer begroeten. Die hebben dus een dag opgevouwen gezeten en dat nota bene doorstaan. Ik behandel ze dan met alle egards, zet ze buiten indien ze tam zijn of keer alsnog de binnentent om zodra ze ook de nacht weer overleefd hebben.
Na het nationale park reed ik weer op een gravelweg door een stenen wereld. De cola was op dus was ik aangewezen op rivierwater. Het werd een zwaar tochtje, door keien en zand, met tegenwind, en vaak moest ik gaan lopen om de fiets te duwen. Ik overnachtte in een flinke storm maar de tent doorstond de proef. De volgende dag reed en liep ik verder over de kraterloze maan. Het zicht werd beperkt door mist en inmiddels was ik ook wel serieus toe aan een dag rust. Ik lunchte op een idyllische plek bij een waterval en bereikte daarna het asfalt weer. De vogels begroetten mij. Het waren tureluurs, en ze cirkelden om me heen en bleven vaak even hangen, enkele meters voor me, waardoor ik het idee kreeg dat ik me in een poppenanimatie bevond en bijna naar de touwtjes ging zoeken.

Ik deed boodschappen in Borgarnes en realiseerde me dat ik maar liefst acht dagen eerder voor het laatst geld had uitgegeven. Opnieuw was ik verbaasd door het feilloze Engels van het kassapersoneel. Zo fiets je in een poppenanimatie, zo sta je midden in een BBC-drama: 'Would you like a bæg? You wont the rissíet?'. De camping in Borgarnes was een ander drama. Veldje met toilet, nog net geen festivaldixi. En dus reed ik wéér verder. Waar zijn de (goede) campings als je ze nodig hebt? Ik besloot weer noordwaarts te fietsen, ik hoefde nog lang niet in de zuidwestpunt te zijn, op luchthaven Keflavik. De motivatie daalde wel. Die avond stond ik niet op een camping maar duwde ik mijn fiets op een drassige helling naar een windstil hoekje. Maar het venijn zat hem de volgende ochtend in de afdaling, waarvoor ik een iets directere route koos dan voor de klim. Ik gleed uit en klapte bijna met mijn neus op mijn handvat. Even verderop was de helling zo steil dat de achterkant van de fiets loskwam van de grond, naar voren zeilde en landde op mijn enkel. Ik werd meteen gevloerd, de fiets lag bovenop me. Gelukkig ging het daarna beter. Ik stond voor de afslag naar de Westfjorden, de kop van IJsland in het noordwesten. Even overwoog ik de afslag te nemen, maar toch gaf ik de voorkeur aan nóg een doorsteek van noord naar zuid. En dus reed ik weer in de richting van Akureyri, nu vanuit het westen.

Ik checkte een camping in Hvammstangi en die zag er heel aantrekkelijk uit. Er was een recreatiezaal, een keuken, en wifi! Alleen geen douches. Ineens kon dat me niets meer schelen. Lekker ruiken kan altijd nog. Ik had 13,5 dag gereden en had eindelijk mijn bak koffie en mijn digitale krant. Wel waste ik nog even mijn bevuilde gezicht, mijn haar en mijn voeten, dat lukte nog wel bij de wasbak. Door de overvloed aan koffie sliep ik die nacht niet, maar die tijd kon ik nuttig gebruiken om in de recreatiezaal stroom te laden en me ondertussen te vermaken met duistere muziekclipjes op Youtube.

Na een paar uur slaap in de ochtend vertrok ik rond het middaguur, maar had daar acht km verder al weer spijt van. Ik had de weersomstandigheden verkeerd ingeschat: wat verwaarloosbare miezerregen leek, bleek me toch serieus te doorweken en ik kreeg het snel koud. Na 20 km besloot ik te stoppen omdat het niet meer verantwoord leek door te gaan maar prompt stopte het met regenen en kon ik me langzaam weer droog en warm fietsen. Ik nam een shortcut om even van het verkeer op route 1 verlost te zijn maar reed daarna op gravel door saai boerenland tussen nooit eindigend prikkeldraad door. Bij een rivier stond een hek open, het land leek niet in gebruik. Ik zette er mijn tent op onder permanent protest van enkele tureluurs. Ik werd er dol van. Nee, geen flauwe woordspelingen hier. Hoewel... als ik het nu eens in het Frans doe, dan krijgt het wat meer cachet. Je devenais turelures de ces oiseaux.
Het was een zware klim de volgende dag, iedere 200 meter moest ik bijkomen. Eigenlijk stelde het niet zoveel voor, maar blijkbaar begon ik een beetje op te raken. Die halve dag rust was niet voldoende geweest. Behalve een zware klim was het ook een bekende helling; hier was ik eerder naar benéden gegleden. Ik zat weer op het traject dat ik eerder aflegde, voordat ik de eerste doorsteek naar het zuiden maakte. Mijn aanstaande doorsteek naar het zuiden zou zo'n 150 km verderop liggen, dus dat betekende een tijdelijke overlapping met mijn eerdere route.

Anderhalve dag later arriveerde ik weer in Akureyri. Toch eerst maar eens pogen wat rust te pakken voor ik een nieuwe, langere tocht door het hart van IJsland maak. De eerste camping die ik zag was eenvoudig, maar had voldoende faciliteiten. Echter: niet alles is inbegrepen. Ik ga er nog even een nachtje over slapen of ik een kleine 4 euro neertel voor een douche. Wel zo prettig, een grondige wasbeurt na al die tijd. Anderzijds.... lekker ruiken kan altijd nog.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: IJsland, Akureyri

Per fiets de wereld rond

Solo per fiets (deels ook te voet) de wereld bereizen: het oorspronkelijke idee was om alle continenten te bereizen van het ene naar het andere uiteinde, maar gaandeweg ontstond het plan om mij vooral te richten op de gebieden die mijn speciale interesse hebben, veelal lege gebieden. De focus van de reis lag dan ook niet zozeer op het kennismaken met andere culturen en het opdoen van sociale contacten, maar op het ondergaan van de grootsheid van de natuur, het aangaan van fysieke uitdagingen en het bestuderen van de psychologische effecten van het reizen.

(2012 Testrit Nederland (9 dgn, 1018 km))
(2012 Testrit Nederland - Spanje (37 dgn, 3511 km))

Deel 1
(2013 - 2014): Nederland – Indonesië, via Alpen, Balkan, Turkije, Georgië, Azerbeidzjan, de Kaspische Zee, Kazachstan, Oezbekistan, Kirgizië, China en Zuidoost - Azië
(365 dgn, 23001 km, €12,39 p.d.)

Deel 2
(2014): Australië: Darwin – Port Augusta en “tegen de klok in” naar Perth, afsluiting in Maleisië
(151 dgn, 11444 km, €12,10 p.d.)

Deel 3
(2015): Zuid - Amerika: Ushuaia (AR) – Atacames (EC), deels te voet (276 dgn, 13403 km, €10,23 p.d.)

Deel 4
(2016): Nederland - Japan (Europa, Kazachstan, Kirgizië, Tadzjikistan, Zuid - Korea, Japan met op de 'terugweg' Thailand en Laos) (360 dgn, 22136 km, €10,50 p.d.)

Deel 5
(2017): Nederland - Roemenië, te voet (73 dgn, 2608 km, €10,06 p.d.)

Deel 6
(2017): Noord - Europa (o.a. IJsland, Scandinavië, de Baltische staten en Polen) (130 dgn, 10832 km, €9,63 p.d.)

Deel 7
(2017 - 2018): Zuid - Amerika II (Buenos Aires (AR) - Lima (PE), intermezzo in Mexico, Cuzco (PE) - Albina (SR)) (349 dgn, 21030 km, €12,84 p.d.)

Deel 8
(2018 - 2019): Marokko (Nice (FR) - Dakhla (EH) - Nador (MA)) (104 dgn, 7484 km, €8,63 p.d.)

Deel 9
(2019 - 2020): Afrika (Namibië, Zambia, Tanzania, Malawi, Mozambique, Zimbabwe, Botswana, Zuid - Afrika en opnieuw Namibië) (283 dgn, 17939 km, €11,81 p.d.)

Deel 10
(2020): West - Europa (233 dgn, 11594 km, €11,57 p.d.)

Totaal aantal reisdagen: 2371
Totaal aantal kms: 146.001
Totaal aantal fietsuren: 11651
Totaal aantal nachten wildkamperen: 1198
Totaal aantal overnachtingen in een tent: 1554
Totaal aantal hotels: 342

(Laatste update: 04/10/2020)
_________________

Landen, van meest naar minst favoriet:

1. Argentinië
Als je van fietsen in eindeloze leegtes en prachtige berggebieden houdt en tegen een windvlaag kunt dan is Argentinië wat mij betreft 's werelds beste optie om maandenlang te kunnen genieten van isolement en omgeving.

2. Australië
Wat een strijd was het, tegen vliegen, wind, hitte en immer hellende wegen. Fietsen in de outback doe je niet voor je lol. Maar fietsen hoeft niet altijd leuk te zijn, soms is het de uitdaging die telt. Wat resteert is de herinnering aan dat heroïsche gevecht in die fantastische bak ellende. Mag ik terug?

3. Kazachstan
Aan het steppeavontuur uit 2013 voegde ik drie ervaringen toe: een mooie tocht van Astana naar Bishkek door opnieuw een (grotendeels) leeg stuk Kazachstan, een verregende tocht door een net even te bevolkt hoekje van het land en een aangenaam verblijf van in totaal 12 dagen in Alma - Ata. Kazachstan is voor mij nu niet meer dat onbewoonde land, maar blijft desondanks een van mijn favoriete leegtes.

4. IJsland
Wow, is dit nog dezelfde planeet? Ik zag de meest wonderlijke landschappen en natuurverschijnselen en genoot van het isolement bij het doorkruisen van het eiland. Trotseer wind, kou, regen en vliegen en je wordt rijkelijk beloond.

5. Japan
Drie maanden lang leefde ik buiten, op een weinig gevarieerd dieet, want ik kon er haast niets betalen. Maar dat gaf niet, want Japan staat vol parken met sanitaire voorzieningen en stroom en je mag daar gewoon kamperen. En ook op het strand. Met name de westkust van hoofdeiland Honshu was mooi, van geïsoleerde strandjes tussen zwart gesteente tot kilometerslange zandleegtes met windmolens. Japan is een beschaafd en schoon land dat negativiteit volledig weggeplamuurd heeft. Maar het is ook een verrekt nat land, met al die regen. Of ben ik nu te negatief?

6. Chili
Chili bleek vooral een druilerig land te zijn, maar het heeft een belangrijke troef: de Atacama - woestijn. En dat is de droogste woestijn op aarde, met een gematigde temperatuur; ideaal voor prachtige fietstochten.

7. Namibië
De droge kustregio is fascinerend, met zijn zand - en steenvlaktes en duinen. Andere smaken: rijden tussen de omheiningen van boerenbedrijven, of langs bush met hutten, vee en mensen. Het land heeft ruimte en een uitgebreide infrastructuur, goed voor maandenlang fietsen, en volop voorzieningen zoals supermarkten en campings. Aantrekkelijk fietsland.

8. Kirgizië
Het land van de bergweiden, de valken, de paarden en de yurts. Maar nu ik ook in het zuiden van het land ben geweest, weet ik dat het ook het land is van landbouwgronden, kuddes op de weg en stront, veel stront. Desondanks een zeer interessant fietsland.

9. Tadzjikistan
Komend vanuit Kirgizië was het eerste deel van de Pamir Highway een fantastische ervaring. Highway dient hier niet vertaald te worden met snelweg maar met hoge weg: de hoogste pas lag op 4655m. Nog nooit fietste ik in zo’n hooggelegen woestijn. Toen de daling inzette ging de spanning er wat vanaf en uiteindelijk werd de omgeving alledaags: landbouw, vee, huisjes. Toch werd deze tocht één van de hoogtepunten uit mijn fietsleven.

10. China
Wonderlijk vreemde wereld, totaal verschillend van welk land dan ook. Lelijkheid, lawaai en slechte wegen, maar de mensen, de hooglanden, het eten, de fysieke uitdagingen en de bijzondere ervaringen maken dit alles meer dan goed.

11. Thailand
Spannende badplaatsen, snelle wegen, fraaie tempels en beelden, uitstekende voorzieningen. Thailand heeft het.

12. Maleisië
Mooie spots, goede wegen en voorzieningen, en een aangenaam verblijf in Melaka.

13. Oezbekistan
Warme herinneringen aan hete dagen in het isolement van de steppe. Aan oriëntaalse verblijven met 's werelds meest fantastische ontbijtbuffetten. En aan mijn kortstondige vriendschap met de kinderen van Üchqorgon. Maar ik draaide volledig door in de bewoonde gebieden. Het joelen, het fluiten, het toeteren, fietsende jongens die me opwachtten en traag voor mijn wielen gingen rijden; het maakte me woest. Ik heb kennisgemaakt met de allerzwartste kant van mezelf.

14. Bolivia
Het was een mooie wereld, die Boliviaanse hoogvlakte. Nooit gedacht dat ik me zou begeven in een gebied waar het uiteindelijk - 18 graden zou worden en dat ik daar nog knap probleemloos doorheen zou reizen. Maar halverwege, toen ik van Sucre via Cochabamba naar la Paz reed, werd de wereld om me heen alledaags en zag ik vooral landbouwgebieden.

15. Guyana
Land bij uitstek voor de avonturier. Tussen Lethem en Linden (evenals de overige plaatsen in Guyana tjokvol koloniale historie) liggen honderden kilometers praktisch onbewoond regenwoud met ongeasfalteerde wegen. En met fraaie lodges. Je waant je in het hart van Afrika. De kustroute kan wat claustrofobisch aandoen, iedere 500m rijd je een nieuw dorp binnen.
16. Brazilië
Dit land verraste me, door de variatie in het landschap, zelfs als het om landbouw ging, door het goede ontbijt, door het avontuur op ongeasfalteerde trajecten in de Amazone en in nationale parken. Minpunt: in het droge seizoen wordt veel droge vegetatie verbrand en dat heeft gevolgen voor de luchtkwaliteit.

17. Zuid - Afrika
In een vrij lege uithoek van Zuid - Afrika fietste ik door prachtige landschappen en keek ik 's avonds vaak naar een schitterende hemel. Maar wat staan er extreem veel hekken in dit land!

18. Marokko / Westelijke Sahara
Zeer gevarieerd land, waarin ik vooral woestijn en bergen opzocht. Vriendelijke, behulpzame bevolking. Fraaie architectuur, mystiek en sterrenpracht. Maar... Marokko is een politiestaat en dat kan beklemmende vormen aannemen. Grand frère te regarde. En dat kost Marokko strafpunten.

19. Georgië
Bijzonder mooie trajecten, en bijzonder leuke verblijven in hostels.

20. Vietnam
De vlakke kustroute na die slopende bergen in Noord - Laos, het spontane volk, het Phong Nha Ke Bang National Park en het Easy Tiger hostel, een week in Hoi An... Onverwacht aangenaam land.

21. Laos
Zware trajecten, slechte voorzieningen, uitputting. En bier in Luang Prabang en Vientiane. Dat was tijdens mijn eerste verblijf, in het noorden van Laos. Mijn tweede tocht voerde door de Middeleeuwen in het hart van Laos. Kraampjes, bewoning langs de weg, veel kinderen, vuurtjes. Alleraardigst. Voor een paar weken.

22. Spanje
Mijn eerste grote uitdaging, dwars door het hart van dit land. Bergen, kaal gesteente, meren, uitgestorven dorpjes en een mooi nationaal park. Ook mijn tweede tocht langs de oostkust beviel goed, ondanks de sinaasappelvelden was er genoeg ruimte voor avontuur, m.n. het kamperen bij allerlei soorten ruïnes. Op de derde tocht kriskras door het binnenland had ik gemengde ervaringen: in het zuiden vooral landbouw, in het noorden veel variatie in het landschap.

23. Nederland
Zeer uitgebreid fietsnetwerk en opvallend veel natuur voor zo’n bevolkt land, al zijn provincies als Drenthe, Overijssel en Noord - Brabant geschikter om te fietsen en wildkamperen dan de Randstad.

24. Zuid - Korea
Tot in de puntjes verzorgd land met uitstekende fietsvoorzieningen, en ook nog eens erg aardige mensen. Of: rijstveld met tamme kust, vol werkende en recreërende mensen. Ondanks de zomerse hitte was dit een comfortabel land, maar spanning moet je elders zoeken.

25. Peru
Mijn eerste tocht door Peru die vooral door de Andes liep was een serieuze tegenvaller. Het Andesgebergte bleek ontbost, overbevolkt en beklemmend te zijn; misschien dat slechts 5% van de route door mooie canyons en over lege hoogvlaktes voerde, verder reed ik vooral langs akkers, honden en mensen. Hoe langer ik er fietste, hoe meer Peru een nachtmerrie werd, mede door het zware terrein en de dreiging van beroving. Mijn tweede tocht door de woestijn aan de kust was een geweldige ervaring: een desolate omgeving die tot de verbeelding sprak, goede voorzieningen onderweg en een prettige sfeer. Gemengde gevoelens dus bij dit land.

26. Zweden
Pretentieloos; eindeloze bossen bomvol muggen. En laat ik nou net houden van schier eindeloze stukken natuur met een uitdaginkje.

27. Duitsland
Mijn waardering voor dit land is gegroeid in de loop der jaren. Ik voel me er prettig, de mensen zijn aardig, de voorzieningen zijn goed, er is veel ruimte en veel bos langs de weg om te kamperen.

28. Mexico
Goede voorzieningen op het vasteland, maar de omgeving inspireerde me niet. Bovendien kreeg ik het aan de stok met de luchtvervuiling. Dat was allemaal anders op het prachtige schiereiland Baja California met zijn woestijnen en cactussen. Toch krijgt Mexico net als Cambodja strafpunten vanwege de veiligheidsproblemen waarmee het te kampen heeft.

29. Botswana
Genoeg leegte voor lange ritten in isolement. Zand, struiken en veepoep; met meer variatie in het landschap had dit land hoger geëindigd. Ook nét even te bewoond en teveel prikkeldraad om relaxed te kunnen kamperen.

30. Turkije
Tien meter omhoog, en weer omlaag, omhoog, omlaag, met links en rechts landbouwgrond. Geregeld saai, daar in centraal Turkije. Ik had mijn eerste dip. Maar er waren ook fantastische snelle stukken langs de Zwarte Zee, schitterende berggebieden en vriendelijke mensen.

31. Indonesië
Indonesië pakt je bij je lurven en blijft je door elkaar schudden. Lachend blijft het land prikken met een wijsvinger in je borst: ‘Hello, misteeeeeeeer!’. Na een paar weken dacht ik: ‘Hou daarmee op’. Maar dat kon ik vergeten. Het land dreef me tot op de rand van de waanzin, met name op Java. Maar Indonesië was ook het land waar ik rondfietste alsof ik een popster was, zo vaak wilde de jeugd met mij op de foto. De voorzieningen onderweg waren nergens ter wereld zo goed als hier en ook was er geregeld korting op chique hotelkamers, met een ontbijtbuffet in de ochtend. En op Bali had ik een leuke week in Ubud én in Kuta, tussen de backpackers. Ik kreeg het niet cadeau maar wat resteert is een waardevolle herinnering.

32. Azerbeidzjan
De echte waardering voor dit land kwam pas na een half jaar. De stijgende temperatuur, die lange hete weg naar Baku met links en rechts prairies en spoorlijnen, het verlangen naar de uitdaging in Kazachstan, het verblijf in Baku, wachtend op het moment dat ik de Kaspische Zee kon oversteken. Het drukt de herinnering aan al die aandachttrekkende wegarbeiders naar de achtergrond. Ik denk er met genoegen aan terug.

33. Oostenrijk
Altijd mooi. Maar beide keren dat ik er was, in april en juli, waren zonnige dagen uitzonderingen en regen de norm.

34. Bulgarije
Het was een beetje alsof ik weer in Kazachstan reed. Cyrillisch alfabet, monumenten, pleinen en Sovjetkunst. En: echte natuur. Dat had ik, komend uit olijfgaard Griekenland, gemist.

35. Zwitserland
Mooi, verzorgd land. Wel wat aan de krappe kant, de Zwitserse leefwereld bevindt zich altijd tussen twee bergwanden.

36. Zimbabwe
Prima verblijf in Harare en Bulawayo, ruimte voor rust en cultuur. Soms mooie natuur, met grote stenen in het landschap. Financieel is dit land een uitdaging, met zijn gebrek aan contant geld. Gastvrije mensen, maar ook veel gestaar.

37. Suriname
Tropisch land vol fascinerende herinneringen aan Nederland en ook veel gesprekken met leuke mensen, in het Nederlands. Een serieus probleem echter zijn de vele branden die er woeden, met een desastreuze invloed op de luchtkwaliteit en de leefbaarheid.

38. Zambia
Vier weken fietste ik door dit land, maar heb ik het ook gezien? Mijn zicht werd namelijk nogal beperkt door struiken en bomen langs de weg. Wat wel indruk maakte waren de Victoria Falls, de gastvrijheid van de mensen en de sfeervolle lodges.

39. Kroatië
Schitterende afdaling naar de kust, mooi zicht op de vele eilanden. Leuke avond op een camping in wording, aan een meer. Maar ook veel regen.

40. Montenegro
Lang was ik er niet, maar toch maakte dit bergstaatje indruk. De omgeving maar ook de mensen. Gratis op de camping, aangeboden fruit. Leuk.

41. Noorwegen
De laaggelegen delen van Noorwegen konden me niet zo bekoren omdat Noren overal in de natuur lukraak hun tweede huis neerzetten; ik kreeg het idee dat ik door een eindeloos bungalowpark reed. Maar ik reed ook over hoogvlaktes met resten sneeuw en keek er mijn ogen uit.

42. Slovenië
Imponerende entree in een nationaal park, komend vanuit een hoekje van Italië. Leuke nacht op een camping. Eerste hostel in Ljubljana, veel contact met medereizigers.

43. Cambodja
Mooie ervaringen, met name de overnachtingen bij NGO’s en in een bamboehut. Maar wel steeds die donkere wolk van dreigende onveiligheid.

44. Frankrijk
Lange aaneenschakeling van rotondes. Maar toch ook mooie natuur, stille dorpen en stijlvolle vrouwen.

45. Denemarken
Alleraardigste gratis kampeerstekken met eenvoudige voorzieningen. Verder vlak, winderig en met een tamelijk bewoonde kuststrook (veel woningen in de duinen).

46. België
Wat België zo interessant maakte voor mij was de mogelijkheid om lange stukken rechtuit te fietsen, hetzij op of langs provinciale wegen, hetzij langs kanalen (jaagpaden). Wildkamperen is er ook vrij goed te doen.

47. Portugal
Interessant waren de kust en het Parque Natural da Serra da Estrela. Verder is Portugal toch vooral een verzameling valleitjes vol honden.

48. Tsjechië
Praag blijft een mooie stad. Verder had ik vooral te maken met een glooiend landschap met geregeld bos en soms een dorp. Prima land om doorheen te trekken, maar niet speciaal.

49. Slowakije
Glooiend landschap met geregeld bos en soms een dorp. Prima land om doorheen te trekken, maar niet speciaal.

50. Polen
Landbouw, bossen waarin het goed kamperen is, en de voorzieningen zijn in orde. Wel veel glas op de weg en dronkenschap.

51. Hongarije
De tocht door een waterrijk natuurgebied bleef hangen, evenals de liederlijke bevolking bij mijn entree in het land. Prima land om doorheen te trekken, maar niet speciaal.

52. Italië
Tuinbouwgebied met honden.

53. Griekenland
Olijfgaard met honden.

54. Mozambique
Doodzonde. Dit had één van de mooiste fietslanden op aarde kunnen zijn. Een Australië zonder overdreven veel vliegen of hitte. Maar Mozabikanen steken graag hun natuur in brand. Dat is hun goed recht, het is hun land. Maar ik hoef die zwartgeblakerde aarde niet te zien. Doei.

55. Malawi
De soms prachtige lodges aan Lake Malawi redden de eer van dit land. Want de routes zijn saai, de lucht is ongezond, het is er druk en nergens kwam ik kinderen tegen die vervelender waren dan in dit armoedige land.

56. Tanzania
Veel accommodatie, vaak in orde. Zeer goedkoop land ook. Vleugje avontuur in bossen vol tseetseevliegen. Wel een land waar bijna niets te krijgen is, waar smakeloos eten geserveerd wordt, waar overal land in brand staat en slechte muziek klinkt en waar ik nergens een oord aantrof met een beetje sfeer. Tanzania is armoedig en zonder enige franje.

57. Ecuador
Enorm gevarieerd land: jungle, duinen, bergen, polders, plantages. Toch slaat de meter door naar de verkeerde kant. Eigenlijk is het gewoon een druk, lawaaiig en onveilig ontwikkelingsland.

58. Finland
In potentie een interessant land met veel bossen en meren. Maarja, het regent er permanent. Mijn tocht veranderde in een vluchtpoging.

59. Roemenië
Mijn verblijf in Boekarest was geweldig en ook andere steden waren aangenaam om te vertoeven. Maar wat ben ik geschrokken van het platteland. Het staren, het bedelen, de valse honden, in een decor met paardenkarren en lijkstoeten. Was dit Europa anno 2017? Of had dit land eigenlijk tussen Armenië en Azerbeidzjan moeten liggen? Er waren ook mooie ervaringen met behulpzame en vrijgevige mensen, maar het beeld van een sterk achtergebleven land bleef hangen.

60. Albanië
Sterk vervuild, achtergebleven, Kaukasus - achtig landje in een anoniem hoekje van Europa. Curieuze nachten op een Nederlandse camping, met een ‘huurmoordenaar’ en ‘maffiabaas’ in een hostel en in mijn tent voor het hotel van een innemend pisventje. Toch een beetje een domper, dit land.

In Bosnië, Hongkong, Singapore, Luxemburg, Monaco, Estland, Letland, Litouwen, Andorra en Liechtenstein fietste ik te kort om een oordeel te kunnen geven.

Grootste dagafstand
01 Haccourt (BE) - Hellevoetsluis (NL) - 31/07/2020 257,51 km
02 Vittangi (SE) - Grens FI - NO (FI) - 08/08/2017 215,20 km
03 Coober Pedy (AU) - Glendambo (AU) - 08/09/2014 209,15 km
04 Kempele (FI) - Viitasaari (FI) - 26/08/2017 203,77 km
05 Alta (NO) - Nordkapp (NO) - 11/08/2017 201,30 km
06 Dorotea (SE) - Sorsele (SE) - 02/08/2017 191,15 km
07 Akçakale (TR) - Arhavi (TR) - 12/06/2013 184,71 km
08 Probollingo (ID) - Gilimanuk (ID) - 15/03/2014 182,76 km
09 Hellevoetsluis (NL) - Kluisbergen (BE) - 28/04/2012 179,82 km
10 Noordwolde (NL) - Houten (NL) - 14/08/2020 178,27 km

Grootste dagklim
01 Buena Vista - Canta (PE) - 28/03/2018 2389m
02 Huara (+13km) - Huara (+73km) (CL) - 07/07/2015 2246m
03 Vilar Seco - Covilhã (PT) - 25/03/2020 2212m
04 Baiyangxiang - Baiyangxiang (+70km) (CN) - 07/10/2013 2202m
05 Fiesch - Tavanasa (CH) - 17/07/2020 2140m
06 Valdelosllanos - Los Molinos (ES) - 04/03/2020 2076m
07 El Pla de Sant Tirs (ES) - Vaychis (FR) - 08/07/2020 2012m 0
8 La Poma - Abra del Acay (+13) (AR) - 14/01/2018 1980m
09 Yuanyang (+15km) - Luchun (+5km) (CN) - 16/10/2013 1905m
10 Los Molinos - Navalmoral de la Sierra (ES) - 05/03/2020 1874m

Langste fiets - /loopdag (excl. pauzes)
01 Haccourt (BE) - Hellevoetsluis (NL) - 31/07/2020 15:02:00
02 Alta (NO) - Nordkapp (NO) - 11/08/2017 14:51:23
03 Vittangi (SE) - Grens FI - NO (FI) - 08/08/2017 14:17:17
04 Dorotea (SE) - Sorsele (SE) - 02/08/2017 13:12:08
05 Haurvig (DK) - Svankaer (DK) - 12/07/2017 12:17:35
06 Noordwolde (NL) - Houten (NL) - 14/08/2020 12:01:00
07 Junin ( - 32km) (PE) - Huánuco ( - 82km) (PE) - 31/08/2015 11:46:00
08 Matasaru (RO) - Boekarest (RO) - 15/04/2017 11:45:32
09 Nyjidalur airport (IS) - Thorisvatn (IS) - 26/06/2017 11:43:40
10 Talavera (ES) - Navalvilar (ES) - 22/02/2020 11:35:00

Hoogste pas
01 Abra del Acay (AR) - 14/01/2018 4895m
02 Paso de Jama - San Pedro de Atacama (CL) - 05/02/2018 4831m
03 Abra Pirhuayani (PE) - 15/07/2018 4725m
04 Abra Yanashalla (PE) - 04/09/2015 4720m
05 Ak - Baital pas (TJ) - 17/06/2016 4655m

Langste verblijf land
01 Argentinië - 149 dagen (5x bezocht)
02 Portugal - 127 dagen (2x bezocht)
03 Australië - 123 dagen (1x bezocht)
04 Peru - 115 dagen (3x bezocht)
05 Chili - 112 dagen (4x bezocht)

Langste verblijf stad
01 Nabainhos (PT) - 92 dagen (1x bezocht)
02 Boekarest (RO) - 16 dagen (2x bezocht)
02 Upington (ZA) - 16 dagen (2x bezocht)
04 Bishkek (KG) - 15 dagen (5x bezocht)
05 Paramaribo (SR) - 14 dagen (3x bezocht)

Langste onafgebroken reeks fiets-/loopdagen (halve dag: 1,75 - 5,25 uur, hele dag: 5,25 uur of meer)

01 Málaga (ES) - Douro (PT) - 2020 32,5d (3290 km)
02 Fukuoka (JP) - Miyako ( - 42km) (JP) - 2016 30d (2538 km)
03 Hellevoetsluis (NL) - Praag (CZ) - 2017 26,5d (1033 km, te voet)
04 Trelew (AR) - San Rafael (AR) - 2017 25d (2265 km)
05 Nabainhos (PT) - Feldkirch (AT) - 2020 23d (2622 km)
06 Mazatlan (MX) - Mexicali (MX) - 2018 21,5d (1933 km)
07 Sorgues (FR) - Manfredonia (IT) - 2016 20,5d (1757 km)
08 Roda de Bera (ES) - Bouarfa (MA) - 2018 20,5d (1696 km)
09 Manaus (BR) - Georgetown (GY) - 2018 20,5d (1597 km)
10 Bouarfa (MA) - Dakhla (EH) - 2018/2019 19,5d (2257 km)

Langste onafgebroken reeks wildkampeernachten (kamperen op niet-toegewezen plekken en zonder gebruikmaking van douche of elektriciteit)
01 Castro Verde (PT) - Douro (PT) - ‐ - 2020 27x
02 Hellevoetsluis (NL) - Praag (CZ) - 2017 26x
03 Nabainhos (PT) - Feldkirch (AT) - 2020 23x
04 Praag (CZ) - Debrecen (HU) - 2017 19x
05 San Rafael (AR) - Cafayate (AR) - 2017/2018 19x
06 El Chalten (AR) - Coyhaique (CL) - 2015 18x
07 Buenos Aires (AR) - Trelew (AR) - 2017 18x
08 Puerto Montt (CL) - Malargüe (AR) - 2015 17x
09 Darwin (AU) - Alice Springs (AU) - 2014 16x
09 Hellevoetsluis (NL) - Sorgues (FR) - 2016 16x

Langste onafgebroken reeks tentovernachtingen
01 Darwin (AU) - Perth (AU) - 2014 123x
02 Mutoko (ZW) - Karasburg (NA) - 2019 96x
03 Fukuoka (JP) - Osaka (JP) - 2016 79x
04 Kristiansand (NO) - Hellevoetsluis (NL) - 2017 74x
05 Igoumenitsa (GR) - Sofia (BG) - 2016 39x
06 Hellevoetsluis (NL) - Manfredonia (IT) - 2016 38x
06 Keflavik (IS) - Keflavik (IS) - 2017 38x
08 Aus (NA) - Opuwo (NA) - 2019 36x
09 Windhoek (NA) - Monze (ZM) - 2019 35x
10 Nabainhos (PT) - Hellevoetsluis (NL) - 2020 35x

Langste onafgebroken reeks dagafstanden >= 100 km
01 Vilariça (PT) - Feldkirch (AT) - 2020 18x (2164 km)
02 Warschau (PL) - Hellevoetsluis (NL) - 2017 11x (1442 km)
03 Hellevoetsluis (NL) - Sorde de l'Abbaye (FR) - 2012 10x (1465 km)
04 Hellevoetsluis (NL) - Nørre Rubjerg (+2km) (DK) - 2017 10x (1243 km)
05 Tumpen (AT) - Hellevoetsluis (NL) - 2020 9x (1165 km)
06 Bouanane ( - 40) (MA) - Assa ( - 17) (MA) - 2018/2019 9x (1010 km)
07 Faset ( - 33km) (NO) - Jokkmokk ( - 15km) (SE) - 2017 8x (984 km)
08 B'xiang (+70km) (CN) - Yuanyang (+15km) (CN) - 2013 8x (970 km)
09 Kununurra (+90km) (AU) - Broome ( - 20) (AU) - 2014 8x (931 km)
10 Kulgara (+85km) (AU) - Afsl. B55 Wilmington (AU) - 2014 7x (895 km)

Recente Reisverslagen:

08 November 2020

De bij voorkeur absurdistische titel

08 Oktober 2020

Een honds verlangen naar kwark

11 September 2020

Groningen leeuwvrij!

16 Augustus 2020

De uiige zeeëend

21 Juli 2020

Europees kampioen motorwerpen
Richard

Actief sinds 16 Feb. 2013
Verslag gelezen: 1255
Totaal aantal bezoekers 297381

Voorgaande reizen:

03 April 2013 - 22 September 2020

Per fiets de wereld rond

31 Oktober 2020 - 30 November -0001

Wederwaardigheden in een klein bestaan

Landen bezocht: