Likken aan Moeder Aarde - Reisverslag uit Iquique, Chili van Richard Dijke - WaarBenJij.nu Likken aan Moeder Aarde - Reisverslag uit Iquique, Chili van Richard Dijke - WaarBenJij.nu

Likken aan Moeder Aarde

Door: Richard van Dijke

Blijf op de hoogte en volg Richard

05 Juli 2015 | Chili, Iquique


Het was november 1996 en ik praatte met twee andere Nederlandse backpackers. We zaten aan een tafel in een hostel in Hurghada, Egypte, en ondanks dat mijn reis net begonnen was ging het gesprek over volgende reizen, op andere continenten. Ik zei dat ik nieuwsgierig was naar Zuid-Amerika, maar niet naar de geijkte trekpleisters. Nee, ik wilde bijvoorbeeld graag naar Suriname, dat junglestaatje aan de overkant van de oceaan, waar mensen Nederlands spraken. Ik zag al een plein voor me in Paramaribo met een vrolijke steelband, en de bandleden zongen: 'Kleine wasjes, grote wasjes, stop ze in je wasmasjien'. Daar wilde ik heen, en ook naar de Guyana's aan weerszijden van Suriname. Dat waren landen waar geen hond heen ging en die hadden bij mij een streepje voor. Mijn medereizigers waren het helemaal met me eens, die hoek zouden ze ook graag eens verkennen.
Het duurde verrekte lang voordat ik uiteindelijk naar Zuid-Amerika ging. En nu ik er ben is Suriname een land dat in iedere variant van mijn reisplan voor móet komen. Ik moet daar absoluut heen. En die voorwaarde was nu van belang want er moest een plan komen, want de sliert die Chili heet begon op te raken.

Ik had een aangename kamer in La Serena. Ik was met name verguld met het snelle internet, dat kon ik gebruiken voor drie belangrijke zaken. Ten eerste had ik te maken met een fenomeen dat kan optreden als je lange tijd van huis bent: een sterkere hechting aan dingen die ooit vertrouwd waren. Eén van die dingen is clubliefde. Sinds mijn tocht door Australië volg ik Feyenoord weer na een sinds jaren verwaterde interesse, zo goed en zo kwaad als het onderweg gaat, en tegenwoordig vreet ik ieder gerucht, iedere reactie op ieder gerucht en iedere reactie op iedere reactie op ieder gerucht dat over Feyenoord verschijnt. Uren zit ik te lezen om alles wat ik gemist heb in te halen. Een wonderlijk proces, die herleefde interesse in den verre. Ten tweede dook ik het internet op om het bloed te laten kruipen waar het niet gaan kon. Ik kon dan wel gaan reizen, maar ik bleef een muziekjunk. En dus spitte ik aan alle kanten sites door op zoek naar nieuwe muziek, en downloadde ik een forse nieuwe voorraad om ter plekke en onderweg te kunnen beluisteren. En ten derde: het reisplan. Er waren wat mij betreft drie opties:
A. Het plan dat ik globaal in mijn hoofd had toen ik in februari in Ushuaia landde. Vanaf Chili betekende dat: Peru, Ecuador, Colombia, Venezuela (, een stukje Brazilië), Guyana, Suriname, Frans Guyana, het Amazonegebied in Brazilië en tot slot Bolivia.
B. Als A maar dan omgekeerd.
C. Als B maar dan na Colombia naar Midden-Amerika en de V.S.. Peru en Ecuador zouden daarmee vervallen. Voor deze optie zou ik een half jaar extra tijd nodig hebben.

Het liefst had ik nu B gedaan, maar nader onderzoek leerde mij dat een doorsteek door de Amazone ruim duizend kilometer ongeplaveide weg betekende. En daar had ik simpelweg geen trek in met de ervaringen van worstelingen door grind en zand in het achterhoofd. En daarmee was feitelijk mijn lot bezegeld want ik kon nu nog maar één kant op. Alleen optie A was nog reëel, met een paar kleine wijzigingen: Bolivia werd nu een zijstap tussen Chili en Peru, en Frans-Guyana het eindpunt (al is doorreizen naar een stad in Brazilië verstandig voor wat betreft vliegprijzen). Mijn vrijblijvende reis was nu plots gegoten in een tijdschema, maar op zich lijkt dit plan goed haalbaar in het jaar dat ik voor Zuid-Amerika uitgetrokken heb.

Ik verliet La Serena na een pauze van vijf dagen. Vreemd genoeg verdwenen de cactussen langzaam uit beeld. Ze hadden de woestijn ingeleid maar maakten er uiteindelijk geen deel van uit. Toch moest ik nog een paar dagen wachten totdat de wereld om me heen echt op een woestijn ging lijken want de kort op elkaar staande planten en struikjes die ik zag gaven de illusie van groene weides. Het kwam vreemd op me over dat dit gebied, met zijn aangename temperatuur van pakweg 24 graden, compleet onbewoond was. Misschien waren er niet genoeg Chilenen om het te bevolken. Of ze hielden niet van rupsen, want daar kreeg ik mee te maken. Suicidale rupsen. En masse kropen ze vanuit de berm de vluchtstrook en de rijbanen op. Geen idee wat ze tot deze volksverplaatsing bracht. Als er een vrachtwagen passeerde waaide er een vlaag rupsen terug de vluchtstrook op. Na een dag verdwenen ze weer uit beeld.
Noodgedwongen stopte ik met de gewoonte om snelwegen te mijden, op sommige delen van het traject dat voor me lag waren er simpelweg geen alternatieven, en ik had gelezen dat dan ook niemand bezwaar maakt als je als fietser over de vluchtstrook rijdt. Het lag in mijn bedoeling om in één ruk naar het uiterste noorden van Chili te rijden, naar de stad Arica. Chili is leuk maar het moet wel een keer ophouden. 4300 km, zijn ze gek geworden? Maar starend op mijn kaart in mijn tent zag ik dat het ook nog eens verstandiger was om niet verder te gaan dan de stad Iquique, routetechnisch kwam het beter uit om vanuit die stad naar Bolivia te reizen. En dus werd surfstad Iquique mijn nieuwe richtpunt.
Ik was voorbereid op kou in de nachten en ochtenden, maar die bleef uit. Nooit werd het kouder dan zeven graden en tegen de tijd dat ik 's morgens op de fiets zat was het vaak al ver boven de tien graden. Al die aangeschafte warme kleding zat nu dus vooral in de weg. Dat merkte ik in de stad Copiapó, waar ik met de grootste moeite voedsel voor een kleine week in mijn tassen propte. Nu ging het echt beginnen, nu ging ik een echte woestijn zien. Hoopte ik. En het begon er inderdaad op te lijken. Ik koos voor een route door het binnenland en liet de hoofdroute even voor wat het was. Ik liet de industrie in de buitenwijken van Copiapó achter me en zag ook het groen verdwijnen. Nog een enkel plantje hield hier stand maar kale gebergtes, zand of gebarsten aarde begonnen het beeld te bepalen. Het vermaledijde prikkeldraad verdween en ik kon eindelijk echt vrij kamperen. Honderd meter het grote niets in en je tent opzetten. Dit was het echte werk. Geleidelijk aan werd het steeds droger. Maar dit was alleszins een aangename woestijn. Nooit werd het te heet en plaatsen waar water en voedsel verkrijgbaar waren lagen zelden verder dan 100 km uit elkaar. Dit leek in geen velden of wegen op wat ik had moeten doorstaan in Centraal-Azië en Australië. Dit was een woestijn voor beginners. Wellicht scheelde het dat hier juist de winter begonnen was en is het 's zomers een grotere uitdaging dan nu. Er waren nog wat laatste dieren: één kudde lama's en verder roofvogels met strakke, glimmende, rode beulskappen die als hangjongeren bij vuilnisbakken langs de weg rondhingen. Eén ding betreurde ik en dat was dat ik noordwaarts reed. 's Winters noordwaarts reizen op het zuidelijk halfrond betekent dat 's je morgens de zon rechts voor je hebt, 's middags de zon boven voor je en tegen de avond links voor je. Die overdaad aan licht heeft geen gunstige uitwerking op het uitzicht, vaak moest ik omkijken om van het zicht te genieten en ook bijna altijd achter me fotograferen; de wereld achter me was steeds veel mooier.
Ik bereikte Diego de Almagro, een verrassend interessant dorpje. Een industriestadje in de woestijn zo stoffig als het maar zijn kon. Zand over de wegen en kruisingen, huizen geteisterd door droogte, zand en zon en daarom vaak aangetast of ingestort en in de kleur van de natuurlijke omgeving. Nieuwere huizen hadden vaak felle kleuren. De woestijnervaring werd steeds intenser. Maar soms wordt je verrast door iets dat je dacht achter je gelaten te hebben. Want die nacht was er weer nevel, en tot mijn verbazing weekte dat de zo zorgvuldig aangebrachte nadenvulling op mijn tent weer hier en daar los. Bovendien was ook het aangebroken flesje gaan lekken in mijn tas. Outdoorartikelen, echt een geweldige categorie producten, ik blijf me verwonderen. En toen werd het tijd voor mijn eerste bezoek aan een posada. Een wat? In Centraal-Azië heet het chaikana, in Australië een roadhouse. Een wegrestaurant in het niets, zeg maar. Vóór deze reis stelde ik me voor hoe ik na een ochtend zwoegen in de Andes in een eenvoudig restaurant een bord chili con carne zou eten tussen de locals en dit was een begin. Eerst friste ik me op want er was eindelijk een spiegel en een kraan op mijn route. Ik wilde het vuil uit mijn gezicht wassen, maar het was geen vuil. Voor het eerst van mijn leven was ik bruin geworden in mijn gezicht. Helaas niet egaal, dus waren er bruine en rode gebieden, en waar ik mijn gezicht samenkneep tegen de zon liepen witte lijntjes. Al met al een fraai landschap. Ik bestelde het dagmenu en kreeg soep met brood, en een karbonade met rijst en tomaat. Een van de Boliviaanse serveersters vond de vlechten in mijn haar lief ('bonito').
's Nachts kwam er wind en die ging mij vanaf toen structureel teisteren. Lang niet zo krachtig als eerder in het zuiden maar desondanks hinderlijk. Negen uur wind, drie uur windstil, dat werd zo ongeveer het ritme. Soms had ik 'm mee, vaak tegen. De posada's lagen steeds mooi rond het middaguur op mijn pad, al stuurde ik daar ook op aan door vroeger of later dan gebruikelijk de dag te beginnen. De droogte bereikte een hoogtepunt. Gruis en stenen. Een maanvlakte zonder kraters. Niets groeide hier meer, niets leek hier te leven. Geen grasspriet, geen insect, nog geen vliegje. De warmte bereikte zijn hoogtepunt bij 37 graden, maar vaak zorgde de wind dat het fris bleef. Na tien dagen fietsen bereikte ik Antofagasta aan de kust, een stad die werd vernoemd naar de Nederlandse zeevaarder Anton van Gastel die in het jaar 1642 aanmeerde om singles van Anneke Grönloh te ruilen tegen iedere versie van 'El Condor Pasa' die op vinyl verkrijgbaar was. Zelf beperkte ik me tot de aanschaf van wat voedsel voor de dagen die zouden volgen tot aan Iquique en voor de verandering at ik niet in een posada maar kocht ik vers brood dat bij nader inzien zo vers niet meer was. Gezeten aan het strand teisterde ik mijn lippen met het harde brood. Ja, die lippen waren weer erg vervelend. In de laatste vijf dagen naar de vorige stop La Serena waren ze weer kapot gegaan en in La Serena zijn ze niet geheeld. De zoute pinda's heb ik afgezworen en ik ben flink in de weer geweest met de Labello-stick maar daarmee maakte ik het alleen maar erger want die bevat hier geur-, kleur- en smaakstoffen en ondanks de tijdelijk verzachtende werking kreeg ik er een huiduitslag bij. En dus wist ik het niet meer en liet ik het maar op zijn beloop. Iets soortgelijks had ik met mijn telefoon. Zoals eerder vermeld kreeg ik problemen met het opladen van de batterijen. Ze laadden soms niet op, lekten leeg zonder dat ik ze gebruikte of mijn telefoon gaf incorrecte percentages aan. Ik wist geen echte oplossing en dus koos ik voor de strategie 'aanmodderen': nog maar eens twee batterijen erbij kopen in La Serena. Met één batterij viel echt niets meer aan te vangen en die had ik achtergelaten. Met de overige zes was ik op pad gegaan. Maar uitgerekend nu zat ik bijna dagelijks in een posada waar ik ze deels weer op kon laden.
Ik ging weer eens de snelweg op. Ik was zo'n 1000 hoogtemeters afgedaald naar de kust en mocht die nu weer geleidelijk aan omhoog rijden, maar deze keer had ik wind mee. Zo'n honderd km lang was deze snelweg en het was maar goed dat de vaart erin zat want deze rit was redelijk saai. Wel passeerde ik de steenbokskeerkring en was ik officiëel weer in de tropen (al ligt de koudste zone nog voor me) en kortstondig kwam er wat leven in de brouwerij toen ik een tolpoort naderde. Een kenau hing uit haar loket en schreeuwde naar me. Ofwel mocht ik hier niet fietsen ofwel moest ik me melden in een kantoortje. Of beiden, ik weet het niet. Fietsers hoeven hoe dan ook nooit tol te betalen. Ze draaide zich om, misschien zocht ze haar bezem om me achterna te vliegen. Ik negeerde het sekreet en reed in hetzelfde hoge tempo als daarvoor langs de slagboom. Ik deed bijna de hele snelweg in één middag. In een kanaaltje langs de weg zette ik mijn tent op. De wind waaide die nacht menig stuk gebruikt wc-papier tegen mijn tent. Ik was blij dat de volgende dag met het einde van de snelweg ook het teruggekeerde prikkeldraad weer verdween; in de open woestijn is de wc-papierdichtheid enorm laag.
Iedere dag reed ik nu dik 100 km, mede door het steeds vlakker wordende terrein. De dagen werden langzaam langer, maar toch vond ik ze vaak te kort als ik aan het begin van de avond in een strak tempo mijn kilometers maakte. De lunch in de posada werd een dagelijkse gewoonte waaraan ik gehecht raakte. Soms zit er een surprise aan een bezoek vast: eenmaal kreeg ik van de serveerster bij vertrek een plastic fles met een ijskoud, zelfgemaakt brouwsel mee. Het bleek een melkachtige, zoete kaneeldrank te zijn. Het zijn van die ontroerend leuke gestes die je soms meemaakt als fietser.
Langzaam kwamen de tekenen van leven terug. Weer een hangroofvogel. Een klein reptiel, een vlieg. Eén vlieg. Kijk Australië, zo kan het ook. Het land kreeg een raar uiterlijk, dat van een soort omgeploegde en bevroren akker. Niet echt bevroren uiteraard, maar er zat een witte laag over het gesteente. Ik was in het nationale park Pampa del Tamarugal beland. Ik maakte toch nog mee dat niet heel deze woestijntocht zo simpel als een wandeling in het park was. Op die bewuste dag had er namelijk geen posada op mijn route gelegen en ik had mijn shot cola niet gehad. En dus was ik compleet kapot rond vier uur terwijl het nog drie uur licht zou zijn. Met hangen en wurgen bereikte ik een uur later Oficina Victoria en ik werd gek van blijdschap toen dit meer bleek te zijn dan de woning van de parkwachter: er was een tankstation en er waren drie posada's. Ik tankte cola bij en schoot weer uit de startblokken. En toen, ja ik wist het al maar toch is het verbazingwekkend... reed ik het bos binnen. Een bos in de woestijn, op de harde, wit uitgeslagen grond. Een compleet misplaatst winterwonderland in de droogste woestijn ter wereld. De zon ging onder en ik dook het bos in. Met moeite vond ik een vlak stukje voor de tent. Wat was toch die witte uitslag op de bodem, was het zout? Ik proefde van Moeder Aarde. Nee, zout was het niet, waarschijnlijk kalk. Ik keek mijn ogen uit, daar in de schemering, in dat wonderlijke woestijnbos.
De volgende dag zag ik links en rechts prikkeldraad verschijnen en werd de grond weer zandgrond, en zo werd het mystieke bos in één klap een stuk natuur waar ik in Australië ruim 1000 km tegenaan gekeken heb. Ik vond het niet erg toen het ophield en de woestijn weer gewoon woestijn werd.
Nog één dagje, nog één posada. Vooraf kreeg ik een rijkelijk gevulde koeiensoep ('sopa de vacuna') en daarna iets geheel anders dan de karbonade die meestal op het menu staat. Het was rijst met vlees en aardappel in een wat flauwe kerriesaus. Het vlees was vrij apart, als je het opprikte met je vork hing het naar beneden. Ik denk dat het kwal was. Gelukkig had ik een bakje sambal gekregen en kon ik zelf iets spannends van de maaltijd maken, inclusief alle emoties die Spaanse pepers los kunnen maken.
En toen volgde er nog een reeks verplichte kilometers. Het werd drukker en er kwam steeds meer industrie om me heen. Ik stopte eerder dan normaal, anders denderde ik in één keer in de schemering Iquique in, 1000 meter lager. Dat kon de volgende dag wel. Ik wilde nog één nacht rust. Nog één hondloze nacht. Daarna mocht het lawaai beginnen. De volgende ochtend stond al direct in het teken van de hond. Maar het waren stille honden. Dode honden. Ik reed langs een hondenbegraafplaats, één die duidelijk op initiatief van de bewoners ontstaan was, het was geen officiële begraafplaats. Houten kruisjes, soms met foto. Miniatuurhondenhokken als grafsteen. Niet altijd lagen alle onderdelen van de voormalige honden ondergronds, maar ik vermoed dat nog levende honden daar de hand in hebben gehad, of de poot, gezien de vele pootafdrukken in het zand. Deze plek kon absoluut concurreren met mijn lichaamsgeur na ruim 15 dagen fietsen. Ik rook heel bijzonder inmiddels en dit kwam doordat ik dagelijks een bus deodorant was gaan gebruiken om mijn lucht te camoufleren. Dat had ertoe geleid dat ik nu rook als een bejaarde uit een verzorgingstehuis waar geen budget is om mensen te wassen, en waar mensen fris gehouden worden door ze met een tissue af te doen.

Het was een spectaculaire afdaling naar Iquique. Haarspeldbochten met zicht op die grote stad aan zee met aan de rand van de stad een berg in de vorm van een monsterlijke zandduin. Pal aan zee vond ik een betaalbaar hostel en op het dakterras dronk ik veel koffie. In de avond puzzelde ik op het vervolg. Graag had ik de grootste zoutvlakte ter wereld, Salar de Uyuni in Bolivia, over willen steken, maar dat ligt mij te geïsoleerd in een uithoek en 's nachts is het er steenkoud. En dus hou ik het bij een ronde langs de Boliviaanse steden, de infrastructuur in Bolivia is niet zo imponerend. Wel imponerend zijn de grote hoogtes en de daarmee samenhangende lage temperaturen in de nachten en ochtenden en als het tegenzit ook in de middagen, en daar verheug ik me niet op. Maar misschien krijg ik het wel wat warmer als alle chica's daar mijn vlechten 'muy bonitos' vinden.

  • 05 Juli 2015 - 09:45

    Monica:

    Toevallig dacht ik gisteren nig, waar zou Richard inmiddels zitten. Gelukkig mochten we weer even een stukje met je meerijden!

  • 16 Juli 2015 - 16:28

    Rob:

    Mooi verhaal weer. Klinkt een stuk beter als Australië. Wel jammer van al dat wc papier. Daar ergeren wij ons ook wel eens aan. Veel plezier en goeie reis maar weer!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Chili, Iquique

Per fiets de wereld rond

Solo per fiets (deels ook te voet) de wereld bereizen: het oorspronkelijke idee was om alle continenten te bereizen van het ene naar het andere uiteinde, maar gaandeweg ontstond het plan om mij vooral te richten op de gebieden die mijn speciale interesse hebben, veelal lege gebieden. De focus van de reis lag dan ook niet zozeer op het kennismaken met andere culturen en het opdoen van sociale contacten, maar op het ondergaan van de grootsheid van de natuur, het aangaan van fysieke uitdagingen en het bestuderen van de psychologische effecten van het reizen.

(2012 Testrit Nederland (9 dgn, 1018 km))
(2012 Testrit Nederland - Spanje (37 dgn, 3511 km))

Deel 1
(2013 - 2014): Nederland – Indonesië, via Alpen, Balkan, Turkije, Georgië, Azerbeidzjan, de Kaspische Zee, Kazachstan, Oezbekistan, Kirgizië, China en Zuidoost - Azië
(365 dgn, 23001 km, €12,39 p.d.)

Deel 2
(2014): Australië: Darwin – Port Augusta en “tegen de klok in” naar Perth, afsluiting in Maleisië
(151 dgn, 11444 km, €12,10 p.d.)

Deel 3
(2015): Zuid - Amerika: Ushuaia (AR) – Atacames (EC), deels te voet (276 dgn, 13403 km, €10,23 p.d.)

Deel 4
(2016): Nederland - Japan (Europa, Kazachstan, Kirgizië, Tadzjikistan, Zuid - Korea, Japan met op de 'terugweg' Thailand en Laos) (360 dgn, 22136 km, €10,50 p.d.)

Deel 5
(2017): Nederland - Roemenië, te voet (73 dgn, 2608 km, €10,06 p.d.)

Deel 6
(2017): Noord - Europa (o.a. IJsland, Scandinavië, de Baltische staten en Polen) (130 dgn, 10832 km, €9,63 p.d.)

Deel 7
(2017 - 2018): Zuid - Amerika II (Buenos Aires (AR) - Lima (PE), intermezzo in Mexico, Cuzco (PE) - Albina (SR)) (349 dgn, 21030 km, €12,84 p.d.)

Deel 8
(2018 - 2019): Marokko (Nice (FR) - Dakhla (EH) - Nador (MA)) (104 dgn, 7484 km, €8,63 p.d.)

Deel 9
(2019 - 2020): Afrika (Namibië, Zambia, Tanzania, Malawi, Mozambique, Zimbabwe, Botswana, Zuid - Afrika en opnieuw Namibië) (283 dgn, 17939 km, €11,81 p.d.)

Deel 10
(2020): West - Europa (233 dgn, 11594 km, €11,57 p.d.)

Totaal aantal reisdagen: 2371
Totaal aantal kms: 146.001
Totaal aantal fietsuren: 11651
Totaal aantal nachten wildkamperen: 1198
Totaal aantal overnachtingen in een tent: 1554
Totaal aantal hotels: 342

(Laatste update: 04/10/2020)
_________________

Landen, van meest naar minst favoriet:

1. Argentinië
Als je van fietsen in eindeloze leegtes en prachtige berggebieden houdt en tegen een windvlaag kunt dan is Argentinië wat mij betreft 's werelds beste optie om maandenlang te kunnen genieten van isolement en omgeving.

2. Australië
Wat een strijd was het, tegen vliegen, wind, hitte en immer hellende wegen. Fietsen in de outback doe je niet voor je lol. Maar fietsen hoeft niet altijd leuk te zijn, soms is het de uitdaging die telt. Wat resteert is de herinnering aan dat heroïsche gevecht in die fantastische bak ellende. Mag ik terug?

3. Kazachstan
Aan het steppeavontuur uit 2013 voegde ik drie ervaringen toe: een mooie tocht van Astana naar Bishkek door opnieuw een (grotendeels) leeg stuk Kazachstan, een verregende tocht door een net even te bevolkt hoekje van het land en een aangenaam verblijf van in totaal 12 dagen in Alma - Ata. Kazachstan is voor mij nu niet meer dat onbewoonde land, maar blijft desondanks een van mijn favoriete leegtes.

4. IJsland
Wow, is dit nog dezelfde planeet? Ik zag de meest wonderlijke landschappen en natuurverschijnselen en genoot van het isolement bij het doorkruisen van het eiland. Trotseer wind, kou, regen en vliegen en je wordt rijkelijk beloond.

5. Japan
Drie maanden lang leefde ik buiten, op een weinig gevarieerd dieet, want ik kon er haast niets betalen. Maar dat gaf niet, want Japan staat vol parken met sanitaire voorzieningen en stroom en je mag daar gewoon kamperen. En ook op het strand. Met name de westkust van hoofdeiland Honshu was mooi, van geïsoleerde strandjes tussen zwart gesteente tot kilometerslange zandleegtes met windmolens. Japan is een beschaafd en schoon land dat negativiteit volledig weggeplamuurd heeft. Maar het is ook een verrekt nat land, met al die regen. Of ben ik nu te negatief?

6. Chili
Chili bleek vooral een druilerig land te zijn, maar het heeft een belangrijke troef: de Atacama - woestijn. En dat is de droogste woestijn op aarde, met een gematigde temperatuur; ideaal voor prachtige fietstochten.

7. Namibië
De droge kustregio is fascinerend, met zijn zand - en steenvlaktes en duinen. Andere smaken: rijden tussen de omheiningen van boerenbedrijven, of langs bush met hutten, vee en mensen. Het land heeft ruimte en een uitgebreide infrastructuur, goed voor maandenlang fietsen, en volop voorzieningen zoals supermarkten en campings. Aantrekkelijk fietsland.

8. Kirgizië
Het land van de bergweiden, de valken, de paarden en de yurts. Maar nu ik ook in het zuiden van het land ben geweest, weet ik dat het ook het land is van landbouwgronden, kuddes op de weg en stront, veel stront. Desondanks een zeer interessant fietsland.

9. Tadzjikistan
Komend vanuit Kirgizië was het eerste deel van de Pamir Highway een fantastische ervaring. Highway dient hier niet vertaald te worden met snelweg maar met hoge weg: de hoogste pas lag op 4655m. Nog nooit fietste ik in zo’n hooggelegen woestijn. Toen de daling inzette ging de spanning er wat vanaf en uiteindelijk werd de omgeving alledaags: landbouw, vee, huisjes. Toch werd deze tocht één van de hoogtepunten uit mijn fietsleven.

10. China
Wonderlijk vreemde wereld, totaal verschillend van welk land dan ook. Lelijkheid, lawaai en slechte wegen, maar de mensen, de hooglanden, het eten, de fysieke uitdagingen en de bijzondere ervaringen maken dit alles meer dan goed.

11. Thailand
Spannende badplaatsen, snelle wegen, fraaie tempels en beelden, uitstekende voorzieningen. Thailand heeft het.

12. Maleisië
Mooie spots, goede wegen en voorzieningen, en een aangenaam verblijf in Melaka.

13. Oezbekistan
Warme herinneringen aan hete dagen in het isolement van de steppe. Aan oriëntaalse verblijven met 's werelds meest fantastische ontbijtbuffetten. En aan mijn kortstondige vriendschap met de kinderen van Üchqorgon. Maar ik draaide volledig door in de bewoonde gebieden. Het joelen, het fluiten, het toeteren, fietsende jongens die me opwachtten en traag voor mijn wielen gingen rijden; het maakte me woest. Ik heb kennisgemaakt met de allerzwartste kant van mezelf.

14. Bolivia
Het was een mooie wereld, die Boliviaanse hoogvlakte. Nooit gedacht dat ik me zou begeven in een gebied waar het uiteindelijk - 18 graden zou worden en dat ik daar nog knap probleemloos doorheen zou reizen. Maar halverwege, toen ik van Sucre via Cochabamba naar la Paz reed, werd de wereld om me heen alledaags en zag ik vooral landbouwgebieden.

15. Guyana
Land bij uitstek voor de avonturier. Tussen Lethem en Linden (evenals de overige plaatsen in Guyana tjokvol koloniale historie) liggen honderden kilometers praktisch onbewoond regenwoud met ongeasfalteerde wegen. En met fraaie lodges. Je waant je in het hart van Afrika. De kustroute kan wat claustrofobisch aandoen, iedere 500m rijd je een nieuw dorp binnen.
16. Brazilië
Dit land verraste me, door de variatie in het landschap, zelfs als het om landbouw ging, door het goede ontbijt, door het avontuur op ongeasfalteerde trajecten in de Amazone en in nationale parken. Minpunt: in het droge seizoen wordt veel droge vegetatie verbrand en dat heeft gevolgen voor de luchtkwaliteit.

17. Zuid - Afrika
In een vrij lege uithoek van Zuid - Afrika fietste ik door prachtige landschappen en keek ik 's avonds vaak naar een schitterende hemel. Maar wat staan er extreem veel hekken in dit land!

18. Marokko / Westelijke Sahara
Zeer gevarieerd land, waarin ik vooral woestijn en bergen opzocht. Vriendelijke, behulpzame bevolking. Fraaie architectuur, mystiek en sterrenpracht. Maar... Marokko is een politiestaat en dat kan beklemmende vormen aannemen. Grand frère te regarde. En dat kost Marokko strafpunten.

19. Georgië
Bijzonder mooie trajecten, en bijzonder leuke verblijven in hostels.

20. Vietnam
De vlakke kustroute na die slopende bergen in Noord - Laos, het spontane volk, het Phong Nha Ke Bang National Park en het Easy Tiger hostel, een week in Hoi An... Onverwacht aangenaam land.

21. Laos
Zware trajecten, slechte voorzieningen, uitputting. En bier in Luang Prabang en Vientiane. Dat was tijdens mijn eerste verblijf, in het noorden van Laos. Mijn tweede tocht voerde door de Middeleeuwen in het hart van Laos. Kraampjes, bewoning langs de weg, veel kinderen, vuurtjes. Alleraardigst. Voor een paar weken.

22. Spanje
Mijn eerste grote uitdaging, dwars door het hart van dit land. Bergen, kaal gesteente, meren, uitgestorven dorpjes en een mooi nationaal park. Ook mijn tweede tocht langs de oostkust beviel goed, ondanks de sinaasappelvelden was er genoeg ruimte voor avontuur, m.n. het kamperen bij allerlei soorten ruïnes. Op de derde tocht kriskras door het binnenland had ik gemengde ervaringen: in het zuiden vooral landbouw, in het noorden veel variatie in het landschap.

23. Nederland
Zeer uitgebreid fietsnetwerk en opvallend veel natuur voor zo’n bevolkt land, al zijn provincies als Drenthe, Overijssel en Noord - Brabant geschikter om te fietsen en wildkamperen dan de Randstad.

24. Zuid - Korea
Tot in de puntjes verzorgd land met uitstekende fietsvoorzieningen, en ook nog eens erg aardige mensen. Of: rijstveld met tamme kust, vol werkende en recreërende mensen. Ondanks de zomerse hitte was dit een comfortabel land, maar spanning moet je elders zoeken.

25. Peru
Mijn eerste tocht door Peru die vooral door de Andes liep was een serieuze tegenvaller. Het Andesgebergte bleek ontbost, overbevolkt en beklemmend te zijn; misschien dat slechts 5% van de route door mooie canyons en over lege hoogvlaktes voerde, verder reed ik vooral langs akkers, honden en mensen. Hoe langer ik er fietste, hoe meer Peru een nachtmerrie werd, mede door het zware terrein en de dreiging van beroving. Mijn tweede tocht door de woestijn aan de kust was een geweldige ervaring: een desolate omgeving die tot de verbeelding sprak, goede voorzieningen onderweg en een prettige sfeer. Gemengde gevoelens dus bij dit land.

26. Zweden
Pretentieloos; eindeloze bossen bomvol muggen. En laat ik nou net houden van schier eindeloze stukken natuur met een uitdaginkje.

27. Duitsland
Mijn waardering voor dit land is gegroeid in de loop der jaren. Ik voel me er prettig, de mensen zijn aardig, de voorzieningen zijn goed, er is veel ruimte en veel bos langs de weg om te kamperen.

28. Mexico
Goede voorzieningen op het vasteland, maar de omgeving inspireerde me niet. Bovendien kreeg ik het aan de stok met de luchtvervuiling. Dat was allemaal anders op het prachtige schiereiland Baja California met zijn woestijnen en cactussen. Toch krijgt Mexico net als Cambodja strafpunten vanwege de veiligheidsproblemen waarmee het te kampen heeft.

29. Botswana
Genoeg leegte voor lange ritten in isolement. Zand, struiken en veepoep; met meer variatie in het landschap had dit land hoger geëindigd. Ook nét even te bewoond en teveel prikkeldraad om relaxed te kunnen kamperen.

30. Turkije
Tien meter omhoog, en weer omlaag, omhoog, omlaag, met links en rechts landbouwgrond. Geregeld saai, daar in centraal Turkije. Ik had mijn eerste dip. Maar er waren ook fantastische snelle stukken langs de Zwarte Zee, schitterende berggebieden en vriendelijke mensen.

31. Indonesië
Indonesië pakt je bij je lurven en blijft je door elkaar schudden. Lachend blijft het land prikken met een wijsvinger in je borst: ‘Hello, misteeeeeeeer!’. Na een paar weken dacht ik: ‘Hou daarmee op’. Maar dat kon ik vergeten. Het land dreef me tot op de rand van de waanzin, met name op Java. Maar Indonesië was ook het land waar ik rondfietste alsof ik een popster was, zo vaak wilde de jeugd met mij op de foto. De voorzieningen onderweg waren nergens ter wereld zo goed als hier en ook was er geregeld korting op chique hotelkamers, met een ontbijtbuffet in de ochtend. En op Bali had ik een leuke week in Ubud én in Kuta, tussen de backpackers. Ik kreeg het niet cadeau maar wat resteert is een waardevolle herinnering.

32. Azerbeidzjan
De echte waardering voor dit land kwam pas na een half jaar. De stijgende temperatuur, die lange hete weg naar Baku met links en rechts prairies en spoorlijnen, het verlangen naar de uitdaging in Kazachstan, het verblijf in Baku, wachtend op het moment dat ik de Kaspische Zee kon oversteken. Het drukt de herinnering aan al die aandachttrekkende wegarbeiders naar de achtergrond. Ik denk er met genoegen aan terug.

33. Oostenrijk
Altijd mooi. Maar beide keren dat ik er was, in april en juli, waren zonnige dagen uitzonderingen en regen de norm.

34. Bulgarije
Het was een beetje alsof ik weer in Kazachstan reed. Cyrillisch alfabet, monumenten, pleinen en Sovjetkunst. En: echte natuur. Dat had ik, komend uit olijfgaard Griekenland, gemist.

35. Zwitserland
Mooi, verzorgd land. Wel wat aan de krappe kant, de Zwitserse leefwereld bevindt zich altijd tussen twee bergwanden.

36. Zimbabwe
Prima verblijf in Harare en Bulawayo, ruimte voor rust en cultuur. Soms mooie natuur, met grote stenen in het landschap. Financieel is dit land een uitdaging, met zijn gebrek aan contant geld. Gastvrije mensen, maar ook veel gestaar.

37. Suriname
Tropisch land vol fascinerende herinneringen aan Nederland en ook veel gesprekken met leuke mensen, in het Nederlands. Een serieus probleem echter zijn de vele branden die er woeden, met een desastreuze invloed op de luchtkwaliteit en de leefbaarheid.

38. Zambia
Vier weken fietste ik door dit land, maar heb ik het ook gezien? Mijn zicht werd namelijk nogal beperkt door struiken en bomen langs de weg. Wat wel indruk maakte waren de Victoria Falls, de gastvrijheid van de mensen en de sfeervolle lodges.

39. Kroatië
Schitterende afdaling naar de kust, mooi zicht op de vele eilanden. Leuke avond op een camping in wording, aan een meer. Maar ook veel regen.

40. Montenegro
Lang was ik er niet, maar toch maakte dit bergstaatje indruk. De omgeving maar ook de mensen. Gratis op de camping, aangeboden fruit. Leuk.

41. Noorwegen
De laaggelegen delen van Noorwegen konden me niet zo bekoren omdat Noren overal in de natuur lukraak hun tweede huis neerzetten; ik kreeg het idee dat ik door een eindeloos bungalowpark reed. Maar ik reed ook over hoogvlaktes met resten sneeuw en keek er mijn ogen uit.

42. Slovenië
Imponerende entree in een nationaal park, komend vanuit een hoekje van Italië. Leuke nacht op een camping. Eerste hostel in Ljubljana, veel contact met medereizigers.

43. Cambodja
Mooie ervaringen, met name de overnachtingen bij NGO’s en in een bamboehut. Maar wel steeds die donkere wolk van dreigende onveiligheid.

44. Frankrijk
Lange aaneenschakeling van rotondes. Maar toch ook mooie natuur, stille dorpen en stijlvolle vrouwen.

45. Denemarken
Alleraardigste gratis kampeerstekken met eenvoudige voorzieningen. Verder vlak, winderig en met een tamelijk bewoonde kuststrook (veel woningen in de duinen).

46. België
Wat België zo interessant maakte voor mij was de mogelijkheid om lange stukken rechtuit te fietsen, hetzij op of langs provinciale wegen, hetzij langs kanalen (jaagpaden). Wildkamperen is er ook vrij goed te doen.

47. Portugal
Interessant waren de kust en het Parque Natural da Serra da Estrela. Verder is Portugal toch vooral een verzameling valleitjes vol honden.

48. Tsjechië
Praag blijft een mooie stad. Verder had ik vooral te maken met een glooiend landschap met geregeld bos en soms een dorp. Prima land om doorheen te trekken, maar niet speciaal.

49. Slowakije
Glooiend landschap met geregeld bos en soms een dorp. Prima land om doorheen te trekken, maar niet speciaal.

50. Polen
Landbouw, bossen waarin het goed kamperen is, en de voorzieningen zijn in orde. Wel veel glas op de weg en dronkenschap.

51. Hongarije
De tocht door een waterrijk natuurgebied bleef hangen, evenals de liederlijke bevolking bij mijn entree in het land. Prima land om doorheen te trekken, maar niet speciaal.

52. Italië
Tuinbouwgebied met honden.

53. Griekenland
Olijfgaard met honden.

54. Mozambique
Doodzonde. Dit had één van de mooiste fietslanden op aarde kunnen zijn. Een Australië zonder overdreven veel vliegen of hitte. Maar Mozabikanen steken graag hun natuur in brand. Dat is hun goed recht, het is hun land. Maar ik hoef die zwartgeblakerde aarde niet te zien. Doei.

55. Malawi
De soms prachtige lodges aan Lake Malawi redden de eer van dit land. Want de routes zijn saai, de lucht is ongezond, het is er druk en nergens kwam ik kinderen tegen die vervelender waren dan in dit armoedige land.

56. Tanzania
Veel accommodatie, vaak in orde. Zeer goedkoop land ook. Vleugje avontuur in bossen vol tseetseevliegen. Wel een land waar bijna niets te krijgen is, waar smakeloos eten geserveerd wordt, waar overal land in brand staat en slechte muziek klinkt en waar ik nergens een oord aantrof met een beetje sfeer. Tanzania is armoedig en zonder enige franje.

57. Ecuador
Enorm gevarieerd land: jungle, duinen, bergen, polders, plantages. Toch slaat de meter door naar de verkeerde kant. Eigenlijk is het gewoon een druk, lawaaiig en onveilig ontwikkelingsland.

58. Finland
In potentie een interessant land met veel bossen en meren. Maarja, het regent er permanent. Mijn tocht veranderde in een vluchtpoging.

59. Roemenië
Mijn verblijf in Boekarest was geweldig en ook andere steden waren aangenaam om te vertoeven. Maar wat ben ik geschrokken van het platteland. Het staren, het bedelen, de valse honden, in een decor met paardenkarren en lijkstoeten. Was dit Europa anno 2017? Of had dit land eigenlijk tussen Armenië en Azerbeidzjan moeten liggen? Er waren ook mooie ervaringen met behulpzame en vrijgevige mensen, maar het beeld van een sterk achtergebleven land bleef hangen.

60. Albanië
Sterk vervuild, achtergebleven, Kaukasus - achtig landje in een anoniem hoekje van Europa. Curieuze nachten op een Nederlandse camping, met een ‘huurmoordenaar’ en ‘maffiabaas’ in een hostel en in mijn tent voor het hotel van een innemend pisventje. Toch een beetje een domper, dit land.

In Bosnië, Hongkong, Singapore, Luxemburg, Monaco, Estland, Letland, Litouwen, Andorra en Liechtenstein fietste ik te kort om een oordeel te kunnen geven.

Grootste dagafstand
01 Haccourt (BE) - Hellevoetsluis (NL) - 31/07/2020 257,51 km
02 Vittangi (SE) - Grens FI - NO (FI) - 08/08/2017 215,20 km
03 Coober Pedy (AU) - Glendambo (AU) - 08/09/2014 209,15 km
04 Kempele (FI) - Viitasaari (FI) - 26/08/2017 203,77 km
05 Alta (NO) - Nordkapp (NO) - 11/08/2017 201,30 km
06 Dorotea (SE) - Sorsele (SE) - 02/08/2017 191,15 km
07 Akçakale (TR) - Arhavi (TR) - 12/06/2013 184,71 km
08 Probollingo (ID) - Gilimanuk (ID) - 15/03/2014 182,76 km
09 Hellevoetsluis (NL) - Kluisbergen (BE) - 28/04/2012 179,82 km
10 Noordwolde (NL) - Houten (NL) - 14/08/2020 178,27 km

Grootste dagklim
01 Buena Vista - Canta (PE) - 28/03/2018 2389m
02 Huara (+13km) - Huara (+73km) (CL) - 07/07/2015 2246m
03 Vilar Seco - Covilhã (PT) - 25/03/2020 2212m
04 Baiyangxiang - Baiyangxiang (+70km) (CN) - 07/10/2013 2202m
05 Fiesch - Tavanasa (CH) - 17/07/2020 2140m
06 Valdelosllanos - Los Molinos (ES) - 04/03/2020 2076m
07 El Pla de Sant Tirs (ES) - Vaychis (FR) - 08/07/2020 2012m 0
8 La Poma - Abra del Acay (+13) (AR) - 14/01/2018 1980m
09 Yuanyang (+15km) - Luchun (+5km) (CN) - 16/10/2013 1905m
10 Los Molinos - Navalmoral de la Sierra (ES) - 05/03/2020 1874m

Langste fiets - /loopdag (excl. pauzes)
01 Haccourt (BE) - Hellevoetsluis (NL) - 31/07/2020 15:02:00
02 Alta (NO) - Nordkapp (NO) - 11/08/2017 14:51:23
03 Vittangi (SE) - Grens FI - NO (FI) - 08/08/2017 14:17:17
04 Dorotea (SE) - Sorsele (SE) - 02/08/2017 13:12:08
05 Haurvig (DK) - Svankaer (DK) - 12/07/2017 12:17:35
06 Noordwolde (NL) - Houten (NL) - 14/08/2020 12:01:00
07 Junin ( - 32km) (PE) - Huánuco ( - 82km) (PE) - 31/08/2015 11:46:00
08 Matasaru (RO) - Boekarest (RO) - 15/04/2017 11:45:32
09 Nyjidalur airport (IS) - Thorisvatn (IS) - 26/06/2017 11:43:40
10 Talavera (ES) - Navalvilar (ES) - 22/02/2020 11:35:00

Hoogste pas
01 Abra del Acay (AR) - 14/01/2018 4895m
02 Paso de Jama - San Pedro de Atacama (CL) - 05/02/2018 4831m
03 Abra Pirhuayani (PE) - 15/07/2018 4725m
04 Abra Yanashalla (PE) - 04/09/2015 4720m
05 Ak - Baital pas (TJ) - 17/06/2016 4655m

Langste verblijf land
01 Argentinië - 149 dagen (5x bezocht)
02 Portugal - 127 dagen (2x bezocht)
03 Australië - 123 dagen (1x bezocht)
04 Peru - 115 dagen (3x bezocht)
05 Chili - 112 dagen (4x bezocht)

Langste verblijf stad
01 Nabainhos (PT) - 92 dagen (1x bezocht)
02 Boekarest (RO) - 16 dagen (2x bezocht)
02 Upington (ZA) - 16 dagen (2x bezocht)
04 Bishkek (KG) - 15 dagen (5x bezocht)
05 Paramaribo (SR) - 14 dagen (3x bezocht)

Langste onafgebroken reeks fiets-/loopdagen (halve dag: 1,75 - 5,25 uur, hele dag: 5,25 uur of meer)

01 Málaga (ES) - Douro (PT) - 2020 32,5d (3290 km)
02 Fukuoka (JP) - Miyako ( - 42km) (JP) - 2016 30d (2538 km)
03 Hellevoetsluis (NL) - Praag (CZ) - 2017 26,5d (1033 km, te voet)
04 Trelew (AR) - San Rafael (AR) - 2017 25d (2265 km)
05 Nabainhos (PT) - Feldkirch (AT) - 2020 23d (2622 km)
06 Mazatlan (MX) - Mexicali (MX) - 2018 21,5d (1933 km)
07 Sorgues (FR) - Manfredonia (IT) - 2016 20,5d (1757 km)
08 Roda de Bera (ES) - Bouarfa (MA) - 2018 20,5d (1696 km)
09 Manaus (BR) - Georgetown (GY) - 2018 20,5d (1597 km)
10 Bouarfa (MA) - Dakhla (EH) - 2018/2019 19,5d (2257 km)

Langste onafgebroken reeks wildkampeernachten (kamperen op niet-toegewezen plekken en zonder gebruikmaking van douche of elektriciteit)
01 Castro Verde (PT) - Douro (PT) - ‐ - 2020 27x
02 Hellevoetsluis (NL) - Praag (CZ) - 2017 26x
03 Nabainhos (PT) - Feldkirch (AT) - 2020 23x
04 Praag (CZ) - Debrecen (HU) - 2017 19x
05 San Rafael (AR) - Cafayate (AR) - 2017/2018 19x
06 El Chalten (AR) - Coyhaique (CL) - 2015 18x
07 Buenos Aires (AR) - Trelew (AR) - 2017 18x
08 Puerto Montt (CL) - Malargüe (AR) - 2015 17x
09 Darwin (AU) - Alice Springs (AU) - 2014 16x
09 Hellevoetsluis (NL) - Sorgues (FR) - 2016 16x

Langste onafgebroken reeks tentovernachtingen
01 Darwin (AU) - Perth (AU) - 2014 123x
02 Mutoko (ZW) - Karasburg (NA) - 2019 96x
03 Fukuoka (JP) - Osaka (JP) - 2016 79x
04 Kristiansand (NO) - Hellevoetsluis (NL) - 2017 74x
05 Igoumenitsa (GR) - Sofia (BG) - 2016 39x
06 Hellevoetsluis (NL) - Manfredonia (IT) - 2016 38x
06 Keflavik (IS) - Keflavik (IS) - 2017 38x
08 Aus (NA) - Opuwo (NA) - 2019 36x
09 Windhoek (NA) - Monze (ZM) - 2019 35x
10 Nabainhos (PT) - Hellevoetsluis (NL) - 2020 35x

Langste onafgebroken reeks dagafstanden >= 100 km
01 Vilariça (PT) - Feldkirch (AT) - 2020 18x (2164 km)
02 Warschau (PL) - Hellevoetsluis (NL) - 2017 11x (1442 km)
03 Hellevoetsluis (NL) - Sorde de l'Abbaye (FR) - 2012 10x (1465 km)
04 Hellevoetsluis (NL) - Nørre Rubjerg (+2km) (DK) - 2017 10x (1243 km)
05 Tumpen (AT) - Hellevoetsluis (NL) - 2020 9x (1165 km)
06 Bouanane ( - 40) (MA) - Assa ( - 17) (MA) - 2018/2019 9x (1010 km)
07 Faset ( - 33km) (NO) - Jokkmokk ( - 15km) (SE) - 2017 8x (984 km)
08 B'xiang (+70km) (CN) - Yuanyang (+15km) (CN) - 2013 8x (970 km)
09 Kununurra (+90km) (AU) - Broome ( - 20) (AU) - 2014 8x (931 km)
10 Kulgara (+85km) (AU) - Afsl. B55 Wilmington (AU) - 2014 7x (895 km)

Recente Reisverslagen:

08 November 2020

De bij voorkeur absurdistische titel

08 Oktober 2020

Een honds verlangen naar kwark

11 September 2020

Groningen leeuwvrij!

16 Augustus 2020

De uiige zeeëend

21 Juli 2020

Europees kampioen motorwerpen
Richard

Actief sinds 16 Feb. 2013
Verslag gelezen: 706
Totaal aantal bezoekers 298137

Voorgaande reizen:

03 April 2013 - 22 September 2020

Per fiets de wereld rond

31 Oktober 2020 - 30 November -0001

Wederwaardigheden in een klein bestaan

Landen bezocht: