Laos Challenge 2013 - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Richard Dijke - WaarBenJij.nu Laos Challenge 2013 - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Richard Dijke - WaarBenJij.nu

Laos Challenge 2013

Door: Richard van Dijke

Blijf op de hoogte en volg Richard

26 Oktober 2013 | Laos, Luang Prabang


En ik had zo'n leuk plan. Relaxen in Chengdu en in tien dagen naar het zuidelijker gelegen Dali fietsen. Bijkomen en ondertussen mijn visum met een maand verlengen en dan langzaam verder zuidwaarts rijden naar Laos, eventueel via een omweg als ik erg ruim in mijn tijd zat. Ik had juist mijn vorige blog-episode geschreven toen een Zweedse fietser mij vertelde dat de verlenging van een Chinees visum uiterlijk een week voor het verlopen ervan plaats moet vinden. Ik checkte die informatie op het internet en tot mijn schrik klopte het. Die Chinese rekels hadden dus toch nog een naar regeltje dat ik niet kende. Ik was al ruim twee weken onderweg dus mijn visum moest binnen een week alweer verlengd worden. Mijn plan viel in het water. Dali zou ik nooit halen in een week. En ik had Dali als tussenstop uitgekozen om mijn visum te verlengen; de reden om naar Dali te gaan verviel bij deze. Op de route lag nog Kunming. Daar kon ik mijn visum verlengen maar daar zou het een week duren. De stad Leshan bleef over. Maar daar zou ik na ruim een dag fietsen al aankomen, en ik zou enkele dagen moeten wachten tot de feestdagen voorbij waren. Ik zou me in een officiëel hotel moeten laten registreren en het verlengen zou dan nog een dag of twee duren. En er hangt natuurlijk een prijskaartje aan zo'n verlenging (en aan het verblijf in een officiëel hotel). Ik was het allemaal kotsbeu. Ik wilde fietsen, maar in plaats daarvan was er weer een dag of vijf oponthoud. En dat terwijl ik van die maand verlenging eigenlijk maar één of twee weken nodig had. Er kwam een duivelse gedachte in mij op. Laat ze barsten met die verlenging. Ik sloeg aan het rekenen. Laos lag op 1800 km. Ik had 14,5 dag om dat te halen. Ik zag dat de route niet bepaald vlak was. Normaal reed ik in de bergen zo'n 80 km per dag. Dat zouden er nu dik 120 moeten worden. Het was een belachelijk plan, maar wel enorm aantrekkelijk. Ik was bevriend geraakt met de Poolse fietser Bartek en legde hem het plan voor. Hij liet een grafische weergave zien van het terrein dat me te wachten stond. De eerste paar honderd km zouden vlak zijn, daar zou ik een reserve kunnen opbouwen. Het restant van het traject was loeizwaar. Aan het eind van de dag verwierp ik het plan. Het was volkomen absurd. Maar de volgende dag pakte ik het weer op. Ik wilde fietsen en ik kon het krijgen ook. Het was simpelweg te aantrekkelijk en het alternatief, dagenlang in de wachtstand, onacceptabel. Ik rekende verder. Als ik nu mijn dagen eens verlengde. Starten met fietsen zodra het licht werd, pauzes kort houden, doorfietsen totdat het donker werd. In theorie was het mogelijk. Dat was voor mij voldoende. Er mocht niet veel mis gaan, het was een krap schema, maar ik wist dat ik het ging doen. Het was een fantastische uitdaging en ik was tot in mijn tenen gemotiveerd. Dus bereidde ik me in korte tijd voor op een monstertocht die mijn Kazachstaanse steppedoorkruising naar de kroon zou steken en zette daarna de wekker die al na een uur of vijf af zou gaan. Een impressie:

Dag 1
Eigenlijk had ik geen idee hoe laat het normaal gesproken licht werd. Dan sliep ik altijd nog. Dus het was een beetje een gok hoe laat de wekker moest gaan en ik sta dan ook te vroeg buiten in het donker. Ik mag nog even wachten. Ik vertrek in de regen en het kost moeite om de stad uit te komen. Ik stuit op onderhoudswerkzaamheden en afgesloten wegen. Ook neem ik ergens een verkeerde weg, wat me 10 extra kilometers kost. Toch leg ik een uiterst acceptabele afstand af.
Afstand: 170 km. Fietstijd: 9.51. Klim: 693 m.

Dag 2
Het klimmen begint eerder dan verwacht. Ik blijf me verbazen hoe vol het bewoonde China is, zelfs lapjes berm zijn in gebruik als moestuintje. Ik nader de malariazone en trek vanaf nu bij de ochtend- en avondschemering een lange broek en een longsleeve aan. Handen en gezicht smeer ik in.
Afstand: 124 km. Fietstijd: 9.34. Klim: 1691 m.

Dag 3
Mijn voortas raakt een paaltje en mijn wiel kantelt naar rechts. Ik lig op het asfalt. Vlak voor Chengdu was ik tijdens een afdaling al eens gevallen toen ik remde op nat wegdek. Mijn achterwiel met te weinig profiel gleed toen onder me weg. Ik had twee schaafwonden op mijn knie en een lichte pijn aan een rib en arm. Na de huidige val heb ik definitief een licht gekneusde rib die nog dagen aan zal houden en een spierverrekking in de arm die gelukkig snel verdwijnt. Het asfalt verdwijnt ook. Ik klim over stenen en gruis tegen zware hellingen oplopend tot 11%. Soms moet ik duwen. Afdalingen vinden plaats over hetzelfde puin, dus ik maak nauwelijks kilometers. Nooit klom ik zoveel op één dag.
Afstand: 70 km. Fietstijd: 9.19. Klim: 2202 m.

Dag 4
Ik vertrek in de kou. Het wegdek verbetert. Ik rij door gehuchten waar bergvolkeren wonen. Gelukkig nu eens een snelle afdaling, maar ik mag onmiddellijk daarna de verloren hoogtemeters weer goedmaken. Het asfalt verdwijnt weer. Geulen en keien. Er is druk verkeer en naast de weg gaapt een diepe afgrond.
Afstand: 129 km. Fietstijd: 9.45. Klim: 1122 m.

Dag 5
Ik heb het helemaal gehad met al dat stompzinnige getoeter in dit land. Ik zet vanaf nu mijn mp3-speler aan en ontsnap daarmee aan het meeste lawaai. Mijn knie is een pusbende geworden. Ik trek de pleister eraf en geef de wond na anderhalve week frisse lucht. Hij knapt er snel van op. Ik klim 1500 meter en verlies daarna in no time weer al die zwaarbevochten meters.
Afstand: 113 km. Fietstijd: 9.31. Klim: 1597 m.

Dag 6
Een auto rijdt me voorbij en stopt enkele honderden meters voor me. De waarschuwingslichten staan aan en als ik voorbij rijd zie ik dat de bestuurder zijn stoel naar achteren heeft geklapt en even een uiltje knapt. Gewoon op de rechterbaan. Om half tien heb ik al weer 817 meter geklommen. Ik rijd weer de hele dag met muziek op. Ik mis nu de positieve reacties om me heen, maar het getoeter verpest het fietsen zodanig dat ik geen keus heb. De omgeving is monotoon. Maar het grote doel, het halen van de grens, is zo'n sterke motivator dat dat er niet toe doet. Dalingen en stijgingen zijn absurd: van 1600 meter hoogte naar 2400 meter, afdalen naar 800 meter en weer klimmen naar 1200 meter.
Afstand: 129 km. Fietstijd: 9.58. Klim: 1829 m.

Dag 7
Ik weet nog steeds niet waar het misging, maar ik verslaap me. Ik sla het ontbijt over en haal dat later in. Ik hou de pauzes kort en eet minder dan gebruikelijk. Dat merk ik in de namiddag: ik kom energie tekort. Gelukkig is aan het eind van de dag het terrein genadig.
Afstand: 127 km. Fietstijd: 9.36. Klim: 1761 m.

Dag 8
Moeizame start. Zweetaanvallen. Word ik ziek? Nee, ik word niet ziek en dat komt goed uit want er moet geklommen worden. Bij de lunch staan er al weer 1100 hoogtemeters op de teller. Voor de verandering eet ik geen bivakvoer uit de tas, want ik stuit op een eetgelegenheid met terras waar ik enkele bakken met aardappels naar binnen kieper. Ik verwissel ook nog een ketting en schrik van de tijd die dit alles mij kost: dik anderhalf uur. Aan het eind van de dag staan er veel te weinig kilometers op de teller. Ik besluit door te rijden in het donker. Fluorescerend hesje aan, hoofdlamp op het voorhoofd en een tweede hoofdlamp rond de slaapmat gebonden, in de rode stand. Door mijn muziek heen hoor ik het tsjilpen van een vogel vanuit een boom. De vogel achtervolgt me verdacht lang. Ik vertrouw het niet meer en ga dit nader onderzoeken. De tsjilp is mijn achterband die aanloopt. Er zijn twee spaken gebroken. Ik vervang ze ter plekke. Liever nu dan in de kostbare uren overdag waarin ik meer snelheid kan maken.
Afstand: 119 km. Fietstijd: 10.41. Klim: 1759 m.

Dag 9
De groenten die ik gisteravond uit een zakje at leek nog best veel op pure sambal. Huilend werkte ik het goedje weg. In de loop van vandaag laten mijn ingewanden mij weten dat ik maar beter af kan zien van het tweede zakje met dezelfde groenten dat nog in mijn tas zit. Ik start bij 6 graden en droom van de tropen. Ik verruil de vervelende hobbelweg voor nog niet in gebruik zijnd snel asfalt, maar stuit op vele onderbrekingen en blokkades en eindig op een plek waar ik niet moet zijn. Ik herstel de fout en nader de stad Kunming. Ik had gehoopt om de drukte heen te rijden, maar zit er toch middenin. De weg loopt over een markt en het drukke verkeer perst zich er een weg doorheen. Vaak sta ik stil, samen met de rest van het verkeer. Na de markt wordt het rustiger. Niet geheel onterecht want de doorlopende weg wordt langzaam modderiger. Het gaat van kwaad tot erger en dan zit ik helemaal vast in de modder. Verderop wordt het alleen maar slechter en lijkt het meer op een moeras. Ik trek mijn fiets uit de modder en keer om. Eerst maar eens lunchen. Ik eet en zie dat mijn band zacht is. In Chengdu was mijn pomp al overleden, ik moest me redden met mijn reservepompje. Maar die begeeft het nu ook. Lang leve het reservemateriaal. Mijn geluk was dat ik zojuist een markt gepasseerd was, en dat het niet lang duurt voor ik voor 80 cent een degelijke pomp op de kop getikt heb. Via een omweg kom ik alsnog op de gewenste route terecht, nu weer met uiterst acceptabel asfalt. Maar dat duurt nooit lang hier. Korte tijd later hobbel ik weer over keien. En zijn er files vol vrachtwagens. Zolang ze stilstaan kun je jezelf erlangs wurmen. Als alles weer gaat rijden, wacht dan gerust even. Ik krijg enorme stofwolken over me heen. Het lijkt alsof ik door een sneeuwlandschap rijd, alles is bedekt met wit stof. Ik heb veel tijd verloren vandaag en rijd weer door in het donker. Het gaat ten koste van mijn nachtrust, maar het is niet anders.
Afstand: 124 km. Fietstijd: 9.27. Klim: 545 m.

Dag 10
De opgepompte band is toch echt lek en ik vervang hem. Het wegdek is goed vandaag en ik kan zonder bijklussen in de avond een acceptabel aantal kilometers halen.
Afstand: 131 km. Fietstijd: 8.59 Klim: 1058 m.

Dag 11
Weer een lek. Ik gebruik mijn laatste reserveband. Ik fiets weer door in de avond. Altijd ben ik tot het eind van de dag gemotiveerd. Iedere dag is te kort. Steeds moet ik eerder stoppen dan me lief is. Maar vandaag ben ik het voor het eerst zat, na een uur in het donker fietsen.
Afstand: 121 km. Fietstijd: 9.32. Klim: 1412 m.

Dag 12
Vandaag is het een kwestie van klimmen, alle hoogte weer verliezen en weer opnieuw beginnen. Op de kaart lijken de afstanden kort, maar in werkelijkheid ligt er steeds een nieuwe berg voor me met een weg die over de flank voert. De reeks lijkt eindeloos. Deze weg van 80 km kost me bijna de hele dag. Ik lever snel in op mijn schema. Wat ik absoluut niet meer verwacht had, maar wat met deze lange dagen toch gebeurt: ik krijg last van zadelpijn. Ik graaf een koersbroek op uit de kelder van één van mijn achtertassen en de pijn wordt verlicht. Voor de derde dag op rij heb ik een zachte band. Ik pomp hem op en hoop dat hij het vandaag uitzingt. Ik fiets 's avonds door maar er ligt zoveel zand op de weg dat ik val. Ik stop en zet mijn tent op aan de rand van een dorp. Het is tijd voor bezinning. Ik ga het redelijkerwijs niet meer halen. Ik neem me voor een laatste krachtsinspanning te doen en in de loop van de volgende dag te beoordelen of het nog haalbaar is of niet. Ik ben bereid een volledige nacht door te fietsen en eventueel een dag te laat bij de grens aan te komen. Een boete voor één dag (60 euro) heb ik er wel voor over. Maar ik vrees dat zelfs dat niet genoeg zal zijn. Een permanent blaffende hond bemoeilijkt het denkwerk en de nachtrust. Ik slaap slecht en plak daarom in het midden van de nacht twee van mijn lekke banden. Maar de in Bishkek in een fietsenzaak gekochte nieuwe reparatieset is onbruikbaar, er staan afbeeldingen op van motoren en auto's. De plakkers zijn veel te stug. Ik moet verder met wat er nu om de velgen zit.
Afstand: 94 km. Fietstijd: 9.30. Klim: 1905 m.

Dag 13
En daar kom ik niet ver mee. Omdat ik door een slecht profiel op mijn achterband onderuit was gegaan vlak voor Chengdu, had ik een er een nieuwe band omgelegd. Die is nu alweer versleten: bij de velgen is de band gaan rafelen. Ik merk hoe de band begint aan te lopen. Het gaat heel snel. Ik rem en nog voor ik stilsta om te kijken wat er aan de hand is, hoor ik een luide knal. Ergens moet de binnenband de buitenband verlaten hebben en geëxplodeerd zijn. Mijn lot is bezegeld. Einde verhaal. Ik improviseer zodanig dat ik een poging kan wagen terug te fietsen naar de laatst gepasseerde stad, 22 km terug, en die poging lukt.
Afstand: 34 km. Fietstijd: 3.09. Klim: 499 m.

Ik nam een hotelkamer in Luchun. Er werd een meisje opgetrommeld dat wat Engels sprak. Een geschenk uit de hemel want via haar kwam ik bij een oud baasje terecht dat nog een nieuwe band voor me had, en ook kon ik met haar hulp een busticket regelen naar Mengla, de laatste stad op de route naar Laos, 45 km voor de grens. Ik genoot van mijn hotelkamer, maar het was kort. Ik moest er weer vroeg uit voor de busrit. Het  traject was 390 km lang en de bus zou er 12 uur over doen. Dat zegt wel iets over de zwaarte van het traject. De zit duurde nog een uurtje langer dan gepland. Ik stond op het busstation van Mengla in het donker, maakte de fiets weer rijklaar en was verheugd via GPS te vernemen dat de weg naar de grens vlakbij lag. Ik fietste twee km en zette mijn tent op in de struiken langs de weg. Ik opende de etenstas en zag dat er een verstekeling was meegereisd vanuit het hotel; een kakkerlak schoot de tas uit, een hoek van de tent in. Ik probeerde hem op te sporen, maar vond niets. Ik keek opnieuw in mijn tas en daar zat er één. Ik werkte hem mijn tent uit en hoopte dat dit één en dezelfde kakkerlak was. Maar toen ik later mijn opengeritste slaapzak als deken over me heen trok flitste er één over het tentdoek. Ik wist hem alsnog naar buiten te wurmen. Er zijn enkele huisregels in mijn tent. 'Kakkerlakken: ik mag er niet in' is er één van. En verder: 'Niet pissen in de drinkfles' en ' Niet drinken uit de pisfles'.

De volgende dag reed ik de laatste kilometers naar de grens. Niet eerder had ik in China zulk fraai asfalt gezien. Voor de middag was ik er al. Ik shopte rond om mijn laatste yuans uit te geven; voor nog geen tientje had ik weer voor drie dagen eten. Ik checkte uit en dat was China. Was het al die moeite en geld waard geweest? Ja, ik vond het een bijzondere ervaring. China was misschien niet zo fotogeniek. Vaak monotoon. En vol. Geen drommen mensen, maar alle ruimte is in gebruik en het verkeer is druk. Maar er was ook rust, en natuurschoon, met name op het stuk tot Chengdu. En de mensen waren leuk. Het eten was bijzonder. En het Chinees is een leuk smurfentaaltje. Stelt u zich de volgende conversatie voor:
'Ja, ik verkoop bananen. Hoeveel wilt u er?'
'Tien.......... ja, bedankt!'
De laatste zin zou in het Chinees zo klinken:
'Shi.......... shi, shishi!'
Vooraf dacht ik: 'Ik spreek de taal niet maar ik heb tien vingers, en daarmee moet ik een hoop duidelijk kunnen maken.' Maar dat was een vergissing. Chinezen hebben een geheel eigen wijze van tellen. Een opgestoken wijs- en middelvinger betekent bijvoorbeeld 8. Maar als ze zien dat je een westerling bent kan het 2 betekenen. Of 20.

En ik had er een uitdaging van gemaakt. Het is onvoorstelbaar hoeveel motivatie en kracht je daaruit kan putten. Ik heb in 12,5 dag 1533 km gereden en 18506 hoogtemeters gemaakt. Misschien zeggen die cijfers u niet zoveel; voordat ik zelf ging fietsen zeiden die hoogtemeters in reisverslagen me ook weinig. Maar ik kan het alsvolgt proberen inzichtelijker te maken: ik heb in 12,5 dag van Eindhoven naar Rome gefietst en heb onderweg ruim twee keer de Mount Everest beklommen. En erg veel voordeel van de afdalingen heb ik niet gehad. Vaak waren het niet eens wegen. Eerder maanlandschappen, rivierbeddingen, pistes. Trajecten die na de vorming van de aardkorst niet meer onderhouden zijn.

Ik hobbelde Laos binnen. Ik haalde een voetganger in, en tegelijkertijd werd ik inghaald door twee auto's. En het bleef stil. Ik werd niet gekgetetterd. Ik reed door dorpjes. Ze waren anders. Huizen waren van hout. Kindjes zwaaiden. Van kindjes die nog niet konden zwaaien werd door mama het armpje bewogen. In China leek het wel of honden getraind waren om permanent te blaffen. Hier hadden ze wel wat beters te doen. Twee maal trof ik op straat een reu en een teef aan die net iets leuks hadden gedaan en door moeder natuur nog enkele minuten tot elkaar veroordeeld waren. Andere honden sliepen. Je hoorde ze niet. Laos was rustig.
Ik had gedacht in drie dagen naar Luang Prabang te freewheelen, maar er moest regelmatig nog serieus geklommen worden. Er kwam een motivatieprobleempje om de hoek kijken. De uitdaging was voorbij maar er moest nog steeds gewerkt worden. Alsof je de vierdaagse van Nijmegen hebt volbracht en daarna nog 50 km naar huis moet lopen. Maar dit was vol te houden. Ik zat in een prachtig groene wereld met aardige mensen en de tropische vochtigheid deed me goed. Eindelijk zweette ik weer. Op de dag van aankomst werd ik in de ochtend nog even herinnerd aan de ontberingen van de dagen ervoor. Ik zat in mijn tent en maakte wat notities. Mijn linkervoet werd plots erg branderig. Ik keek op en zag dat er misschien wel honderd minuscule mieren over mijn voet renden. Een uurtje later ontdekte ik een gebroken spaak. Ik wilde hem vervangen maar hij brak af bij de nippel, waardoor ik geen nieuwe spaak in de nippel kon draaien. De nieuwe band, die ik met zeer veel moeite om de velg had gekregen, moest eraf om een nieuwe nippel te plaatsen. Dat werd een te grote operatie. Op hoop van zegen begon ik met een spaak minder aan de laatste 20 km naar Luang Prabang. En mijn fiets en ik hielden vol. En 's avonds zat ik op een houten terras en keek ik tussen de palmen door uit over de bruine Mekong en alles was goed en alles was relaxed en ik deed helemaal niets meer. Behalve bier drinken.

  • 26 Oktober 2013 - 10:34

    Rob:

    Hoi Richard, wat een monstertocht heb jij gemaakt zeg. En dan ook nog met allerlei blesures. RESPECT. Geniet maar lekker van Laos. Ik herinner mij die rust en prettige sfeer nog heel goed. O ja, ik kan je ook de mango-lassie van harte aanbevelen! Wel ff rusten nu hè?

  • 27 Oktober 2013 - 17:02

    Paul:

    Altijd heel erg leuk om je verhalen te lezen. Geniet van Laos en ik blijf met veel plezier je verhalen volgen!

  • 28 Oktober 2013 - 20:36

    Monica:

    Wat een verhaal zeg. Ik moet er niet aan denken! Maar goed dat je nu Laos bereikt hebt en daar even tot rust kan komen.

  • 15 November 2013 - 12:33

    Lawrence:

    Zo ik wordt er al doodmoe van als ik het alleen al lees! Wat een doorzettingsvermogen moet je daar voor hebben zeg! Vet veel respect voor! Geniet met volle teugen van je rust e.d. Je hebt nog genoeg voor de boeg! Zet em op Kerel!

  • 09 December 2013 - 15:48

    Anita:

    Wauw : hartelijk gefeliciteerd met het volbrengen van zoveel mega prestaties. Het is maar goed dat je niet na elke dag van jezelf een medaille krijgt, want dat zou je rug geen goed doen. Toch ... de wetenschap dat veel lezers ze je vast zouden gunnen ...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Laos, Luang Prabang

Per fiets de wereld rond

Solo per fiets (deels ook te voet) de wereld bereizen: het oorspronkelijke idee was om alle continenten te bereizen van het ene naar het andere uiteinde, maar gaandeweg ontstond het plan om mij vooral te richten op de gebieden die mijn speciale interesse hebben, veelal lege gebieden. De focus van de reis lag dan ook niet zozeer op het kennismaken met andere culturen en het opdoen van sociale contacten, maar op het ondergaan van de grootsheid van de natuur, het aangaan van fysieke uitdagingen en het bestuderen van de psychologische effecten van het reizen.

(2012 Testrit Nederland (9 dgn, 1018 km))
(2012 Testrit Nederland - Spanje (37 dgn, 3511 km))

Deel 1
(2013 - 2014): Nederland – Indonesië, via Alpen, Balkan, Turkije, Georgië, Azerbeidzjan, de Kaspische Zee, Kazachstan, Oezbekistan, Kirgizië, China en Zuidoost - Azië
(365 dgn, 23001 km, €12,39 p.d.)

Deel 2
(2014): Australië: Darwin – Port Augusta en “tegen de klok in” naar Perth, afsluiting in Maleisië
(151 dgn, 11444 km, €12,10 p.d.)

Deel 3
(2015): Zuid - Amerika: Ushuaia (AR) – Atacames (EC), deels te voet (276 dgn, 13403 km, €10,23 p.d.)

Deel 4
(2016): Nederland - Japan (Europa, Kazachstan, Kirgizië, Tadzjikistan, Zuid - Korea, Japan met op de 'terugweg' Thailand en Laos) (360 dgn, 22136 km, €10,50 p.d.)

Deel 5
(2017): Nederland - Roemenië, te voet (73 dgn, 2608 km, €10,06 p.d.)

Deel 6
(2017): Noord - Europa (o.a. IJsland, Scandinavië, de Baltische staten en Polen) (130 dgn, 10832 km, €9,63 p.d.)

Deel 7
(2017 - 2018): Zuid - Amerika II (Buenos Aires (AR) - Lima (PE), intermezzo in Mexico, Cuzco (PE) - Albina (SR)) (349 dgn, 21030 km, €12,84 p.d.)

Deel 8
(2018 - 2019): Marokko (Nice (FR) - Dakhla (EH) - Nador (MA)) (104 dgn, 7484 km, €8,63 p.d.)

Deel 9
(2019 - 2020): Afrika (Namibië, Zambia, Tanzania, Malawi, Mozambique, Zimbabwe, Botswana, Zuid - Afrika en opnieuw Namibië) (283 dgn, 17939 km, €11,81 p.d.)

Deel 10
(2020): West - Europa (233 dgn, 11594 km, €11,57 p.d.)

Totaal aantal reisdagen: 2371
Totaal aantal kms: 146.001
Totaal aantal fietsuren: 11651
Totaal aantal nachten wildkamperen: 1198
Totaal aantal overnachtingen in een tent: 1554
Totaal aantal hotels: 342

(Laatste update: 04/10/2020)
_________________

Landen, van meest naar minst favoriet:

1. Argentinië
Als je van fietsen in eindeloze leegtes en prachtige berggebieden houdt en tegen een windvlaag kunt dan is Argentinië wat mij betreft 's werelds beste optie om maandenlang te kunnen genieten van isolement en omgeving.

2. Australië
Wat een strijd was het, tegen vliegen, wind, hitte en immer hellende wegen. Fietsen in de outback doe je niet voor je lol. Maar fietsen hoeft niet altijd leuk te zijn, soms is het de uitdaging die telt. Wat resteert is de herinnering aan dat heroïsche gevecht in die fantastische bak ellende. Mag ik terug?

3. Kazachstan
Aan het steppeavontuur uit 2013 voegde ik drie ervaringen toe: een mooie tocht van Astana naar Bishkek door opnieuw een (grotendeels) leeg stuk Kazachstan, een verregende tocht door een net even te bevolkt hoekje van het land en een aangenaam verblijf van in totaal 12 dagen in Alma - Ata. Kazachstan is voor mij nu niet meer dat onbewoonde land, maar blijft desondanks een van mijn favoriete leegtes.

4. IJsland
Wow, is dit nog dezelfde planeet? Ik zag de meest wonderlijke landschappen en natuurverschijnselen en genoot van het isolement bij het doorkruisen van het eiland. Trotseer wind, kou, regen en vliegen en je wordt rijkelijk beloond.

5. Japan
Drie maanden lang leefde ik buiten, op een weinig gevarieerd dieet, want ik kon er haast niets betalen. Maar dat gaf niet, want Japan staat vol parken met sanitaire voorzieningen en stroom en je mag daar gewoon kamperen. En ook op het strand. Met name de westkust van hoofdeiland Honshu was mooi, van geïsoleerde strandjes tussen zwart gesteente tot kilometerslange zandleegtes met windmolens. Japan is een beschaafd en schoon land dat negativiteit volledig weggeplamuurd heeft. Maar het is ook een verrekt nat land, met al die regen. Of ben ik nu te negatief?

6. Chili
Chili bleek vooral een druilerig land te zijn, maar het heeft een belangrijke troef: de Atacama - woestijn. En dat is de droogste woestijn op aarde, met een gematigde temperatuur; ideaal voor prachtige fietstochten.

7. Namibië
De droge kustregio is fascinerend, met zijn zand - en steenvlaktes en duinen. Andere smaken: rijden tussen de omheiningen van boerenbedrijven, of langs bush met hutten, vee en mensen. Het land heeft ruimte en een uitgebreide infrastructuur, goed voor maandenlang fietsen, en volop voorzieningen zoals supermarkten en campings. Aantrekkelijk fietsland.

8. Kirgizië
Het land van de bergweiden, de valken, de paarden en de yurts. Maar nu ik ook in het zuiden van het land ben geweest, weet ik dat het ook het land is van landbouwgronden, kuddes op de weg en stront, veel stront. Desondanks een zeer interessant fietsland.

9. Tadzjikistan
Komend vanuit Kirgizië was het eerste deel van de Pamir Highway een fantastische ervaring. Highway dient hier niet vertaald te worden met snelweg maar met hoge weg: de hoogste pas lag op 4655m. Nog nooit fietste ik in zo’n hooggelegen woestijn. Toen de daling inzette ging de spanning er wat vanaf en uiteindelijk werd de omgeving alledaags: landbouw, vee, huisjes. Toch werd deze tocht één van de hoogtepunten uit mijn fietsleven.

10. China
Wonderlijk vreemde wereld, totaal verschillend van welk land dan ook. Lelijkheid, lawaai en slechte wegen, maar de mensen, de hooglanden, het eten, de fysieke uitdagingen en de bijzondere ervaringen maken dit alles meer dan goed.

11. Thailand
Spannende badplaatsen, snelle wegen, fraaie tempels en beelden, uitstekende voorzieningen. Thailand heeft het.

12. Maleisië
Mooie spots, goede wegen en voorzieningen, en een aangenaam verblijf in Melaka.

13. Oezbekistan
Warme herinneringen aan hete dagen in het isolement van de steppe. Aan oriëntaalse verblijven met 's werelds meest fantastische ontbijtbuffetten. En aan mijn kortstondige vriendschap met de kinderen van Üchqorgon. Maar ik draaide volledig door in de bewoonde gebieden. Het joelen, het fluiten, het toeteren, fietsende jongens die me opwachtten en traag voor mijn wielen gingen rijden; het maakte me woest. Ik heb kennisgemaakt met de allerzwartste kant van mezelf.

14. Bolivia
Het was een mooie wereld, die Boliviaanse hoogvlakte. Nooit gedacht dat ik me zou begeven in een gebied waar het uiteindelijk - 18 graden zou worden en dat ik daar nog knap probleemloos doorheen zou reizen. Maar halverwege, toen ik van Sucre via Cochabamba naar la Paz reed, werd de wereld om me heen alledaags en zag ik vooral landbouwgebieden.

15. Guyana
Land bij uitstek voor de avonturier. Tussen Lethem en Linden (evenals de overige plaatsen in Guyana tjokvol koloniale historie) liggen honderden kilometers praktisch onbewoond regenwoud met ongeasfalteerde wegen. En met fraaie lodges. Je waant je in het hart van Afrika. De kustroute kan wat claustrofobisch aandoen, iedere 500m rijd je een nieuw dorp binnen.
16. Brazilië
Dit land verraste me, door de variatie in het landschap, zelfs als het om landbouw ging, door het goede ontbijt, door het avontuur op ongeasfalteerde trajecten in de Amazone en in nationale parken. Minpunt: in het droge seizoen wordt veel droge vegetatie verbrand en dat heeft gevolgen voor de luchtkwaliteit.

17. Zuid - Afrika
In een vrij lege uithoek van Zuid - Afrika fietste ik door prachtige landschappen en keek ik 's avonds vaak naar een schitterende hemel. Maar wat staan er extreem veel hekken in dit land!

18. Marokko / Westelijke Sahara
Zeer gevarieerd land, waarin ik vooral woestijn en bergen opzocht. Vriendelijke, behulpzame bevolking. Fraaie architectuur, mystiek en sterrenpracht. Maar... Marokko is een politiestaat en dat kan beklemmende vormen aannemen. Grand frère te regarde. En dat kost Marokko strafpunten.

19. Georgië
Bijzonder mooie trajecten, en bijzonder leuke verblijven in hostels.

20. Vietnam
De vlakke kustroute na die slopende bergen in Noord - Laos, het spontane volk, het Phong Nha Ke Bang National Park en het Easy Tiger hostel, een week in Hoi An... Onverwacht aangenaam land.

21. Laos
Zware trajecten, slechte voorzieningen, uitputting. En bier in Luang Prabang en Vientiane. Dat was tijdens mijn eerste verblijf, in het noorden van Laos. Mijn tweede tocht voerde door de Middeleeuwen in het hart van Laos. Kraampjes, bewoning langs de weg, veel kinderen, vuurtjes. Alleraardigst. Voor een paar weken.

22. Spanje
Mijn eerste grote uitdaging, dwars door het hart van dit land. Bergen, kaal gesteente, meren, uitgestorven dorpjes en een mooi nationaal park. Ook mijn tweede tocht langs de oostkust beviel goed, ondanks de sinaasappelvelden was er genoeg ruimte voor avontuur, m.n. het kamperen bij allerlei soorten ruïnes. Op de derde tocht kriskras door het binnenland had ik gemengde ervaringen: in het zuiden vooral landbouw, in het noorden veel variatie in het landschap.

23. Nederland
Zeer uitgebreid fietsnetwerk en opvallend veel natuur voor zo’n bevolkt land, al zijn provincies als Drenthe, Overijssel en Noord - Brabant geschikter om te fietsen en wildkamperen dan de Randstad.

24. Zuid - Korea
Tot in de puntjes verzorgd land met uitstekende fietsvoorzieningen, en ook nog eens erg aardige mensen. Of: rijstveld met tamme kust, vol werkende en recreërende mensen. Ondanks de zomerse hitte was dit een comfortabel land, maar spanning moet je elders zoeken.

25. Peru
Mijn eerste tocht door Peru die vooral door de Andes liep was een serieuze tegenvaller. Het Andesgebergte bleek ontbost, overbevolkt en beklemmend te zijn; misschien dat slechts 5% van de route door mooie canyons en over lege hoogvlaktes voerde, verder reed ik vooral langs akkers, honden en mensen. Hoe langer ik er fietste, hoe meer Peru een nachtmerrie werd, mede door het zware terrein en de dreiging van beroving. Mijn tweede tocht door de woestijn aan de kust was een geweldige ervaring: een desolate omgeving die tot de verbeelding sprak, goede voorzieningen onderweg en een prettige sfeer. Gemengde gevoelens dus bij dit land.

26. Zweden
Pretentieloos; eindeloze bossen bomvol muggen. En laat ik nou net houden van schier eindeloze stukken natuur met een uitdaginkje.

27. Duitsland
Mijn waardering voor dit land is gegroeid in de loop der jaren. Ik voel me er prettig, de mensen zijn aardig, de voorzieningen zijn goed, er is veel ruimte en veel bos langs de weg om te kamperen.

28. Mexico
Goede voorzieningen op het vasteland, maar de omgeving inspireerde me niet. Bovendien kreeg ik het aan de stok met de luchtvervuiling. Dat was allemaal anders op het prachtige schiereiland Baja California met zijn woestijnen en cactussen. Toch krijgt Mexico net als Cambodja strafpunten vanwege de veiligheidsproblemen waarmee het te kampen heeft.

29. Botswana
Genoeg leegte voor lange ritten in isolement. Zand, struiken en veepoep; met meer variatie in het landschap had dit land hoger geëindigd. Ook nét even te bewoond en teveel prikkeldraad om relaxed te kunnen kamperen.

30. Turkije
Tien meter omhoog, en weer omlaag, omhoog, omlaag, met links en rechts landbouwgrond. Geregeld saai, daar in centraal Turkije. Ik had mijn eerste dip. Maar er waren ook fantastische snelle stukken langs de Zwarte Zee, schitterende berggebieden en vriendelijke mensen.

31. Indonesië
Indonesië pakt je bij je lurven en blijft je door elkaar schudden. Lachend blijft het land prikken met een wijsvinger in je borst: ‘Hello, misteeeeeeeer!’. Na een paar weken dacht ik: ‘Hou daarmee op’. Maar dat kon ik vergeten. Het land dreef me tot op de rand van de waanzin, met name op Java. Maar Indonesië was ook het land waar ik rondfietste alsof ik een popster was, zo vaak wilde de jeugd met mij op de foto. De voorzieningen onderweg waren nergens ter wereld zo goed als hier en ook was er geregeld korting op chique hotelkamers, met een ontbijtbuffet in de ochtend. En op Bali had ik een leuke week in Ubud én in Kuta, tussen de backpackers. Ik kreeg het niet cadeau maar wat resteert is een waardevolle herinnering.

32. Azerbeidzjan
De echte waardering voor dit land kwam pas na een half jaar. De stijgende temperatuur, die lange hete weg naar Baku met links en rechts prairies en spoorlijnen, het verlangen naar de uitdaging in Kazachstan, het verblijf in Baku, wachtend op het moment dat ik de Kaspische Zee kon oversteken. Het drukt de herinnering aan al die aandachttrekkende wegarbeiders naar de achtergrond. Ik denk er met genoegen aan terug.

33. Oostenrijk
Altijd mooi. Maar beide keren dat ik er was, in april en juli, waren zonnige dagen uitzonderingen en regen de norm.

34. Bulgarije
Het was een beetje alsof ik weer in Kazachstan reed. Cyrillisch alfabet, monumenten, pleinen en Sovjetkunst. En: echte natuur. Dat had ik, komend uit olijfgaard Griekenland, gemist.

35. Zwitserland
Mooi, verzorgd land. Wel wat aan de krappe kant, de Zwitserse leefwereld bevindt zich altijd tussen twee bergwanden.

36. Zimbabwe
Prima verblijf in Harare en Bulawayo, ruimte voor rust en cultuur. Soms mooie natuur, met grote stenen in het landschap. Financieel is dit land een uitdaging, met zijn gebrek aan contant geld. Gastvrije mensen, maar ook veel gestaar.

37. Suriname
Tropisch land vol fascinerende herinneringen aan Nederland en ook veel gesprekken met leuke mensen, in het Nederlands. Een serieus probleem echter zijn de vele branden die er woeden, met een desastreuze invloed op de luchtkwaliteit en de leefbaarheid.

38. Zambia
Vier weken fietste ik door dit land, maar heb ik het ook gezien? Mijn zicht werd namelijk nogal beperkt door struiken en bomen langs de weg. Wat wel indruk maakte waren de Victoria Falls, de gastvrijheid van de mensen en de sfeervolle lodges.

39. Kroatië
Schitterende afdaling naar de kust, mooi zicht op de vele eilanden. Leuke avond op een camping in wording, aan een meer. Maar ook veel regen.

40. Montenegro
Lang was ik er niet, maar toch maakte dit bergstaatje indruk. De omgeving maar ook de mensen. Gratis op de camping, aangeboden fruit. Leuk.

41. Noorwegen
De laaggelegen delen van Noorwegen konden me niet zo bekoren omdat Noren overal in de natuur lukraak hun tweede huis neerzetten; ik kreeg het idee dat ik door een eindeloos bungalowpark reed. Maar ik reed ook over hoogvlaktes met resten sneeuw en keek er mijn ogen uit.

42. Slovenië
Imponerende entree in een nationaal park, komend vanuit een hoekje van Italië. Leuke nacht op een camping. Eerste hostel in Ljubljana, veel contact met medereizigers.

43. Cambodja
Mooie ervaringen, met name de overnachtingen bij NGO’s en in een bamboehut. Maar wel steeds die donkere wolk van dreigende onveiligheid.

44. Frankrijk
Lange aaneenschakeling van rotondes. Maar toch ook mooie natuur, stille dorpen en stijlvolle vrouwen.

45. Denemarken
Alleraardigste gratis kampeerstekken met eenvoudige voorzieningen. Verder vlak, winderig en met een tamelijk bewoonde kuststrook (veel woningen in de duinen).

46. België
Wat België zo interessant maakte voor mij was de mogelijkheid om lange stukken rechtuit te fietsen, hetzij op of langs provinciale wegen, hetzij langs kanalen (jaagpaden). Wildkamperen is er ook vrij goed te doen.

47. Portugal
Interessant waren de kust en het Parque Natural da Serra da Estrela. Verder is Portugal toch vooral een verzameling valleitjes vol honden.

48. Tsjechië
Praag blijft een mooie stad. Verder had ik vooral te maken met een glooiend landschap met geregeld bos en soms een dorp. Prima land om doorheen te trekken, maar niet speciaal.

49. Slowakije
Glooiend landschap met geregeld bos en soms een dorp. Prima land om doorheen te trekken, maar niet speciaal.

50. Polen
Landbouw, bossen waarin het goed kamperen is, en de voorzieningen zijn in orde. Wel veel glas op de weg en dronkenschap.

51. Hongarije
De tocht door een waterrijk natuurgebied bleef hangen, evenals de liederlijke bevolking bij mijn entree in het land. Prima land om doorheen te trekken, maar niet speciaal.

52. Italië
Tuinbouwgebied met honden.

53. Griekenland
Olijfgaard met honden.

54. Mozambique
Doodzonde. Dit had één van de mooiste fietslanden op aarde kunnen zijn. Een Australië zonder overdreven veel vliegen of hitte. Maar Mozabikanen steken graag hun natuur in brand. Dat is hun goed recht, het is hun land. Maar ik hoef die zwartgeblakerde aarde niet te zien. Doei.

55. Malawi
De soms prachtige lodges aan Lake Malawi redden de eer van dit land. Want de routes zijn saai, de lucht is ongezond, het is er druk en nergens kwam ik kinderen tegen die vervelender waren dan in dit armoedige land.

56. Tanzania
Veel accommodatie, vaak in orde. Zeer goedkoop land ook. Vleugje avontuur in bossen vol tseetseevliegen. Wel een land waar bijna niets te krijgen is, waar smakeloos eten geserveerd wordt, waar overal land in brand staat en slechte muziek klinkt en waar ik nergens een oord aantrof met een beetje sfeer. Tanzania is armoedig en zonder enige franje.

57. Ecuador
Enorm gevarieerd land: jungle, duinen, bergen, polders, plantages. Toch slaat de meter door naar de verkeerde kant. Eigenlijk is het gewoon een druk, lawaaiig en onveilig ontwikkelingsland.

58. Finland
In potentie een interessant land met veel bossen en meren. Maarja, het regent er permanent. Mijn tocht veranderde in een vluchtpoging.

59. Roemenië
Mijn verblijf in Boekarest was geweldig en ook andere steden waren aangenaam om te vertoeven. Maar wat ben ik geschrokken van het platteland. Het staren, het bedelen, de valse honden, in een decor met paardenkarren en lijkstoeten. Was dit Europa anno 2017? Of had dit land eigenlijk tussen Armenië en Azerbeidzjan moeten liggen? Er waren ook mooie ervaringen met behulpzame en vrijgevige mensen, maar het beeld van een sterk achtergebleven land bleef hangen.

60. Albanië
Sterk vervuild, achtergebleven, Kaukasus - achtig landje in een anoniem hoekje van Europa. Curieuze nachten op een Nederlandse camping, met een ‘huurmoordenaar’ en ‘maffiabaas’ in een hostel en in mijn tent voor het hotel van een innemend pisventje. Toch een beetje een domper, dit land.

In Bosnië, Hongkong, Singapore, Luxemburg, Monaco, Estland, Letland, Litouwen, Andorra en Liechtenstein fietste ik te kort om een oordeel te kunnen geven.

Grootste dagafstand
01 Haccourt (BE) - Hellevoetsluis (NL) - 31/07/2020 257,51 km
02 Vittangi (SE) - Grens FI - NO (FI) - 08/08/2017 215,20 km
03 Coober Pedy (AU) - Glendambo (AU) - 08/09/2014 209,15 km
04 Kempele (FI) - Viitasaari (FI) - 26/08/2017 203,77 km
05 Alta (NO) - Nordkapp (NO) - 11/08/2017 201,30 km
06 Dorotea (SE) - Sorsele (SE) - 02/08/2017 191,15 km
07 Akçakale (TR) - Arhavi (TR) - 12/06/2013 184,71 km
08 Probollingo (ID) - Gilimanuk (ID) - 15/03/2014 182,76 km
09 Hellevoetsluis (NL) - Kluisbergen (BE) - 28/04/2012 179,82 km
10 Noordwolde (NL) - Houten (NL) - 14/08/2020 178,27 km

Grootste dagklim
01 Buena Vista - Canta (PE) - 28/03/2018 2389m
02 Huara (+13km) - Huara (+73km) (CL) - 07/07/2015 2246m
03 Vilar Seco - Covilhã (PT) - 25/03/2020 2212m
04 Baiyangxiang - Baiyangxiang (+70km) (CN) - 07/10/2013 2202m
05 Fiesch - Tavanasa (CH) - 17/07/2020 2140m
06 Valdelosllanos - Los Molinos (ES) - 04/03/2020 2076m
07 El Pla de Sant Tirs (ES) - Vaychis (FR) - 08/07/2020 2012m 0
8 La Poma - Abra del Acay (+13) (AR) - 14/01/2018 1980m
09 Yuanyang (+15km) - Luchun (+5km) (CN) - 16/10/2013 1905m
10 Los Molinos - Navalmoral de la Sierra (ES) - 05/03/2020 1874m

Langste fiets - /loopdag (excl. pauzes)
01 Haccourt (BE) - Hellevoetsluis (NL) - 31/07/2020 15:02:00
02 Alta (NO) - Nordkapp (NO) - 11/08/2017 14:51:23
03 Vittangi (SE) - Grens FI - NO (FI) - 08/08/2017 14:17:17
04 Dorotea (SE) - Sorsele (SE) - 02/08/2017 13:12:08
05 Haurvig (DK) - Svankaer (DK) - 12/07/2017 12:17:35
06 Noordwolde (NL) - Houten (NL) - 14/08/2020 12:01:00
07 Junin ( - 32km) (PE) - Huánuco ( - 82km) (PE) - 31/08/2015 11:46:00
08 Matasaru (RO) - Boekarest (RO) - 15/04/2017 11:45:32
09 Nyjidalur airport (IS) - Thorisvatn (IS) - 26/06/2017 11:43:40
10 Talavera (ES) - Navalvilar (ES) - 22/02/2020 11:35:00

Hoogste pas
01 Abra del Acay (AR) - 14/01/2018 4895m
02 Paso de Jama - San Pedro de Atacama (CL) - 05/02/2018 4831m
03 Abra Pirhuayani (PE) - 15/07/2018 4725m
04 Abra Yanashalla (PE) - 04/09/2015 4720m
05 Ak - Baital pas (TJ) - 17/06/2016 4655m

Langste verblijf land
01 Argentinië - 149 dagen (5x bezocht)
02 Portugal - 127 dagen (2x bezocht)
03 Australië - 123 dagen (1x bezocht)
04 Peru - 115 dagen (3x bezocht)
05 Chili - 112 dagen (4x bezocht)

Langste verblijf stad
01 Nabainhos (PT) - 92 dagen (1x bezocht)
02 Boekarest (RO) - 16 dagen (2x bezocht)
02 Upington (ZA) - 16 dagen (2x bezocht)
04 Bishkek (KG) - 15 dagen (5x bezocht)
05 Paramaribo (SR) - 14 dagen (3x bezocht)

Langste onafgebroken reeks fiets-/loopdagen (halve dag: 1,75 - 5,25 uur, hele dag: 5,25 uur of meer)

01 Málaga (ES) - Douro (PT) - 2020 32,5d (3290 km)
02 Fukuoka (JP) - Miyako ( - 42km) (JP) - 2016 30d (2538 km)
03 Hellevoetsluis (NL) - Praag (CZ) - 2017 26,5d (1033 km, te voet)
04 Trelew (AR) - San Rafael (AR) - 2017 25d (2265 km)
05 Nabainhos (PT) - Feldkirch (AT) - 2020 23d (2622 km)
06 Mazatlan (MX) - Mexicali (MX) - 2018 21,5d (1933 km)
07 Sorgues (FR) - Manfredonia (IT) - 2016 20,5d (1757 km)
08 Roda de Bera (ES) - Bouarfa (MA) - 2018 20,5d (1696 km)
09 Manaus (BR) - Georgetown (GY) - 2018 20,5d (1597 km)
10 Bouarfa (MA) - Dakhla (EH) - 2018/2019 19,5d (2257 km)

Langste onafgebroken reeks wildkampeernachten (kamperen op niet-toegewezen plekken en zonder gebruikmaking van douche of elektriciteit)
01 Castro Verde (PT) - Douro (PT) - ‐ - 2020 27x
02 Hellevoetsluis (NL) - Praag (CZ) - 2017 26x
03 Nabainhos (PT) - Feldkirch (AT) - 2020 23x
04 Praag (CZ) - Debrecen (HU) - 2017 19x
05 San Rafael (AR) - Cafayate (AR) - 2017/2018 19x
06 El Chalten (AR) - Coyhaique (CL) - 2015 18x
07 Buenos Aires (AR) - Trelew (AR) - 2017 18x
08 Puerto Montt (CL) - Malargüe (AR) - 2015 17x
09 Darwin (AU) - Alice Springs (AU) - 2014 16x
09 Hellevoetsluis (NL) - Sorgues (FR) - 2016 16x

Langste onafgebroken reeks tentovernachtingen
01 Darwin (AU) - Perth (AU) - 2014 123x
02 Mutoko (ZW) - Karasburg (NA) - 2019 96x
03 Fukuoka (JP) - Osaka (JP) - 2016 79x
04 Kristiansand (NO) - Hellevoetsluis (NL) - 2017 74x
05 Igoumenitsa (GR) - Sofia (BG) - 2016 39x
06 Hellevoetsluis (NL) - Manfredonia (IT) - 2016 38x
06 Keflavik (IS) - Keflavik (IS) - 2017 38x
08 Aus (NA) - Opuwo (NA) - 2019 36x
09 Windhoek (NA) - Monze (ZM) - 2019 35x
10 Nabainhos (PT) - Hellevoetsluis (NL) - 2020 35x

Langste onafgebroken reeks dagafstanden >= 100 km
01 Vilariça (PT) - Feldkirch (AT) - 2020 18x (2164 km)
02 Warschau (PL) - Hellevoetsluis (NL) - 2017 11x (1442 km)
03 Hellevoetsluis (NL) - Sorde de l'Abbaye (FR) - 2012 10x (1465 km)
04 Hellevoetsluis (NL) - Nørre Rubjerg (+2km) (DK) - 2017 10x (1243 km)
05 Tumpen (AT) - Hellevoetsluis (NL) - 2020 9x (1165 km)
06 Bouanane ( - 40) (MA) - Assa ( - 17) (MA) - 2018/2019 9x (1010 km)
07 Faset ( - 33km) (NO) - Jokkmokk ( - 15km) (SE) - 2017 8x (984 km)
08 B'xiang (+70km) (CN) - Yuanyang (+15km) (CN) - 2013 8x (970 km)
09 Kununurra (+90km) (AU) - Broome ( - 20) (AU) - 2014 8x (931 km)
10 Kulgara (+85km) (AU) - Afsl. B55 Wilmington (AU) - 2014 7x (895 km)

Recente Reisverslagen:

08 November 2020

De bij voorkeur absurdistische titel

08 Oktober 2020

Een honds verlangen naar kwark

11 September 2020

Groningen leeuwvrij!

16 Augustus 2020

De uiige zeeëend

21 Juli 2020

Europees kampioen motorwerpen
Richard

Actief sinds 16 Feb. 2013
Verslag gelezen: 1182
Totaal aantal bezoekers 299739

Voorgaande reizen:

03 April 2013 - 22 September 2020

Per fiets de wereld rond

31 Oktober 2020 - 30 November -0001

Wederwaardigheden in een klein bestaan

Landen bezocht: